Blog 7 van Matthijs: einde van een avontuur

Mijn nieuwe traject: Masterskip met de driemaster ‘De Wylde Swan’. Masterskip is een soortgelijke organisatie als School at Sea, maar Masterskip heeft de route opgesplitst in 5 delen van circa anderhalve maand...

Ik ben weer thuis in Nederland. De terugreis ging voorspoedig en veel sneller in vergelijking met de heenreis. Allereerst; wat is er de laatste week aan boord nog gebeurd. De ship-takeover was geweldig en ik heb enorm genoten van de wachten als chief-mate/eerste stuurman.

Op maandagochtend zijn we weer zelfstandig voor anker gegaan in de baai van Grand Case, waar de die middag aan land zijn gegaan. Ik heb meerdere malen met de tender gevaren om iedereen aan land te brengen en op de terugweg zelfs een wedstrijdje gedaan met de andere tender (uiteraard gewonnen…!). Daar hebben we nog lekker rond geslenterd en een ijskoud colaatje gedronken.

LAATSTE VRIJE DAG

De dag erop was de laatste ‘echte’ dag aan boord. We zijn vroeg vertrokken naar een kajak-baai, waar we heerlijk met z’n allen hebben gekajakt tussen verschillende eilandjes en ondieptes door. Op sommige plekken, midden in de baai, kon je tot je knieën in het Matthijs Masterskipwater staan! We hebben daar ook schildpadden en twee brutale leguanen gezien. Het was een geweldig leuke laatste dag en ik heb enorm genoten. Ik was die avond wel erg moe omdat ik al om 05.00 uur was opgestaan om van de zonsopkomst te genieten. En om samen met een aantal andere trainees rondom de boot te gaan zwemmen. Echter, er was nog een heus avondprogramma met de ‘bonte avond’. Samen de ‘boys’ hadden we een dansje voorbereid op het nummer ‘grote wasjes, kleine wasjes’ en ‘alle idioten zingen over boten’. Het was een superleuke en gezellige avond!

De allerlaatste dag was ‘happy day’, maar dan niet zo ‘happy’. Acht uur lang zijn we bezig geweest om het schip klaar te maken voor de volgende reis. We hebben de zeilen ingepakt, het dek gewassen, de pantry en main hold gestofzuigd, de gally geboend en nog veel meer. Tegen half vijf waren we klaar en hebben we voor de laatste keer gezwommen. Ik zag mijn kans schoon en ben nog even de mast in gegaan om van de laatste zonsondergang te genieten, prachtig! Omdat de gally al helemaal schoon was, hebben we die avond 43 pizza’s besteld, een bootje vol!

TERUG NAAR HUIS

Matthijs op de Wylde SwanDag 34 en 35 van de reis waren echt reisdagen. In de ochtend hebben we preventief afscheid genomen van iedereen. Om 17.00 uur vlogen we vanaf Sint-Maarten naar Parijs, om vervolgens met een cityhopper naar Amsterdam te vliegen. Daar stonden mijn ouders me al op te wachten (met een krentenbol en chocolade). We hebben met z’n allen voor de allerlaatste keer geteld, en toen was de reis echt voorbij. Al met al heb ik een geweldig leuke reis gehad! Als ik het een cijfer zou moeten geven, dan is dat een 9,5! Ik heb van ieder moment genoten en heb mooie vriendschappen gesloten.

Gedurende de laatste dagen hebben we bij iedereen een ‘vriendenboekje’ ingevuld. Ik hem hem de dag na aankomst gelezen en overal stond dat ze het knap vonden hoe ik altijd enthousiast en vrolijk was. Ik heb mezelf echt leren kennen en een beter van mezelf gekregen gedurende de reis. Dat is erg waardevol en ik ben er trots op. Ik wil jullie, en EOC, daarom ook nogmaals bedanken voor het mogelijk maken van deze reis. Het is een ervaring die ik nooit meer zal vergeten! Ondertussen is school weer begonnen, met ‘niet zo tropische temperaturen’ en het is weer eventjes wennen. Het is erg leuk om iedereen weer te zien, maar ik heb toch ook een beetje heimwee naar de “Wylde Swan”.

Dit was het laatste blog van Matthijs. We bedanken hem voor het insturen van al zijn mooie verhalen en zijn blij te horen dat zijn reis zo’n fantastische ervaring was. Een blog gemist? Al Matthijs z’n blogs zijn op deze pagina terug te lezen.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!