Blog 2 van Myrthe: de grote oversteek

Met het School at Sea-project zeilt een klas van leerlingen op een driemaster de oceaan over en weer terug, een halfjaar lang. Dit onvergetelijke avontuur start op 17 oktober 2021 en wordt voor ons vastgelegd in een serie blogs op Varende Vrienden, geschreven door Myrthe. Ga mee op avontuur op zee, naar de Cariben en daar voorbij!

Dominica, 29 december 2021. De afgelopen weken stond de grote oversteek centraal. Na Tenerife werd bekend gemaakt dat we deze meteen gingen maken, omdat Kaapverdië wegviel weg uit het programma. Dit om tijd te besparen en meer tijd te hebben in de Cariben.

Dit betekende dat we ineens bezig waren aan een grote oversteek, iets wat we allemaal nog nooit hadden gedaan. Van te voren had ik bedacht dat het heel anders zou zijn dan normaal varen, maar dit viel mee. We vielen als vanzelf in een ritme: twee dagen school, twee wacht. Ik vond het heerlijk op het water te zijn. In het begin van de oversteek had ik nog wel een beetje last van zeeziekte, maar dit zwakte gelukkig af.
De dagen vlogen langs mijn oren en de grote reis was ineens niet meer zo groot.

5.000 ZEEMIJL

We hebben Sinterklaas gevierd op het middendek. Er waren hele leuke surprises voor iedereen en we hebben allemaal een chocoladeletter in onze schoen gekregen. Als kers op de taart was er precies op 5 december ook een walvis te zien. Dit was misschien wel het allergrootste cadeau! Op het einde van de oversteek stond de scheepsovername gepland. We moesten allemaal een officiële sollicitatiebrief schrijven. Alle functies, van machinisten tot de kapitein, zouden verdeeld worden. Zelf stond ik uiteindelijk in de  keuken. We hebben 130 saté stokjes gebakken, nasi en pasta carbonara gemaakt.

Na achttien dagen ging rond 4 uur ’s nachts het anker erin en konden we officieel zeggen de oversteek te hebben voldaan. Ook hebben we deze dag in totaal de 5.000 zeemijl aangetikt (dit betekent in theorie dat we een zwaluw mogen tatoeëren). Zo plots stond alles weer stil en konden de anti-slipmatjes terug de kast in. Ik heb erg van de oversteek genoten. Na schooldagen had ik veel vrije tijd en kon ik relaxen. Er was altijd ruimte om sterren te kijken of rustig een boek te lezen.

AANGEKOMEN IN DOMINICA

Eenmaal in Dominica kregen we al snel vrije tijd. Dit betekende niet alleen Dominica zien, maar ook bellen met thuis. Na zo’n tijd weg was dit toch wel heel fijn! Dominica is overigens heel anders dan Nederland. Mannen fluiten je na en er is veel drukte op straat. Wel is het er heel mooi en alles is groen.

Afgelopen maandag zijn we vertrokken voor de Rasta’s, om eerst nog een wandeling te maken van 8 uur(!). We zijn naar de Boiling Lakes gelopen en terug. Daar hebben we eitjes gegeten, welke gekookt waren op het natuurlijke water. Dit was heel bijzonder. We liepen door de jungle en het uitzicht was heel mooi. Het was wel spannend dat we aan het einde van de wandeling in het donker liepen, maar ook dit ontpopte dit tot iets gaafs: er verschenen allemaal vuurvliegjes!

De Rasta’s vond ik erg leuk, maar de wandeling naar de Victoria Falls was voor mij echt een hoogtepunt van School at Sea tot nu toe. Het was zo mooi! Na een laat ontbijt en eindelijk een keer uitslapen, gingen we allemaal op pad, compleet met wandeluitrusting en dus wandelschoenen. Maar al snel werd duidelijk dat het een rivier hike was, de schoenen gingen uit en de Teva’s (moderne outdoor sandalen) aan. We mochten klimmen en klauteren over stenen en na een, naar ons idee, korte wandeling kwam om het hoekje een waanzinnige waterval tevoorschijn. We mochten van rotsen afspringen en konden hier heerlijk zwemmen.

Alhoewel we wel lekker de toerist hebben uitgehangen, heb ik toch het idee dat we veel van de cultuur van de Rasta’s mee hebben gekregen. Vooral aan de hand van muziek:  we hebben liedjes met ze gezongen en op trommels gespeeld. Op deze momenten kreeg ik het idee dat ze ons echt even binnen lieten en dat vond ik erg leuk!

KERSTDINER AAN BOORD

Kerst aan boord was heel bijzonder. Gek was het wel om niet thuis te zijn en het gemis werd toch wel een beetje groter. Ik vond het daarom heel fijn om te bellen met thuis. Maar ook op de boot hebben we er een feestje van gemaakt. Voor het kerstdiner heb ik geholpen met koken: ik heb worstenbroodjes en gevulde eitjes gemaakt. Deze waren allemaal een groot succes. Ook hebben we een bonte avond gehad met diverse acts en heel veel gezelligheid (en zelfgemaakte kerstkoekjes!).

We mogen veel zwemmen als de bemanning wakker is en we geen school hebben. We hebben een funline aan een ra hangen. Dit is een touw waarmee je van de boot af kan slingeren. Vanochtend heb ik hier een boei aan gehangen en hiermee geschommeld. Ook hebben we sups (jezelf staand op een board voortbewegen met een peddel) en een kano die voor veel lol zorgen.

Conclusie: de oversteek was heel bijzonder en Dominica is tot nu toe prachtig. Ik ben heel enthousiast om nog meer te zien. We blijven hier minstens tot Oud en Nieuw liggen. Hierna hopen we de reis voort te zetten naar Curaçao!

Lees ook Myrthes eerste reisblog: Blog 1 van Myrthe: de reis is begonnen.

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.