‘Zelfvarend schip niet mogelijk? Een ouderwetse gedachte!’

In vorige edities van EOC Info heb je kunnen lezen over de ontwikkelingen rondom semi-autonoom varen – een gedeeltelijk zelfvarend schip. Heel interessant voor de binnenvaart en ook voor EOC. Want als onderlinge werken we graag mee aan een goed product dat de veiligheid op het water kan vergroten. Ervaren tankvaartondernemer Thijs Timmerman geeft ons enthousiast een inkijkje aan boord van zijn “Experience. 

‘Wat ik echt belangrijk vind, is de rapportagetool die bij dit systeem hoort. Ik merk namelijk dat we bij onze contractpartners een streepje voor hebben omdat wij eenvoudig inzicht kunnen en willen geven in onze reizen en onze footprint’, aldus Thijs. Het gaat hier over de reporting tool die standaard wordt meegeleverd met het product ST Black Box Pro. Daarop draait software die de schipper onder andere helpt met varen en voorkomen van aanvaringenThijs: ‘Er is ontzettend veel informatie beschikbaar aan boord, alleen het framework om dat overzichtelijk te maken niet. Voor mij is het codewoord koppelingen met andere systemen en daar werkt de ontwikkelaar van het systeem, Shipping Technology, volop aan. Ik heb nu veel meer inzicht in wat mijn schip kan, wat mijn mensen aan boord kunnen en ik bepaal zelf wat ik met die informatie doe. Ik vind het ouderwets om te denken dat een zelfvarend schip niet kan. Als ik zie wat we nu al kunnen! En de ontwikkelingen gaan door.’ 

Op afstand maar juist dichtbij 

Wat vinden de mensen bij Thijs aan boord hier nu eigenlijk van? Thijs: ‘Geloof het of niet, ze zijn zeer enthousiast! Ze raadplegen dagelijks de rapportagetool om steeds efficiënter te varen. Natuurlijk was er in het begin enige argwaan. ‘Zit die scheepseigenaar me thuis een beetje in de gaten te houden.Dat doe ik dus niet, alleen als ze het zelf vragen. Bijvoorbeeld om een lastige manoeuvre of spannende situatie samen terug af te spelen. Zo kunnen de mensen aan boord laten zien hoe zij gehandeld hebben. Door dit te bespreken, voelen ze zich ook meer gewaardeerd. Je ziet samen alles: tijden, locaties, in welke stand de piloot staat, verbruik, handelingen etc. Op afstand ben ik juist dichtbij als ze me nodig hebben. Minder mensen aan boord is voor mij niet het doel. We gaan in de toekomst anders varen, meer tijd voor onderhoud en toenemende administratie. Je ziet dit al in de zeevaartsector.’ 

Voorspellende lijnen

Aan boord van de “Experience wordt al dankbaar gebruik gemaakt van de koppeling tussen de software van Shipping Technology en Tresco. Volgens Thijs een goed werkend detectiesysteem tegen aanvaringen (ST Collision Detection).Met dit systeem zie je een intelligent voorspellende lijn waar je schip terecht gaat komen, er wordt namelijk rekening gehouden met stroming, wind en dergelijke, ook na een stuurbeweging. Aanvaringen met vaste objecten worden gedetecteerd en je krijgt waarschuwingen. Het werkt echt, ik heb het getest. De eerste versie van de dynamic software is inmiddels live. Dan zie je op Tresco ook een voorspellende lijn van alle andere scheepvaart. Een onverwacht overstekend jacht kan dan tijdig en uiteindelijk automatisch ontweken worden. Want komende zomer wordt het eerste deel van een intelligent autonoom product gelanceerdHet systeem heeft tijd nodig om te leren en wordt daardoor steeds beter. Autonoom varen komt nu echt dichterbij.’ 

Pionieren

Thijs is één van die tien EOC’ers die geen eigen risico op cascoschade hoeft te betalen, mocht mts Experience in aanvaring komen met een vast object. Thijs: ‘Gelukkig heb ik hier nog niet mee te maken gehad, maar ik vind het dapper van EOC om dit voordeel te bieden. Het systeem heeft mijns inziens voordelen voor iedereen. Als wij aan boord een fout maken, moet je die verantwoordelijkheid nemen. Was het niet onze fout, dan maakt het systeem dat direct duidelijk. Van deze situaties kunnen andere vaarweggebruikers leren en dat is goed voor de veiligheid op het water. Het onderzoek na een aanvaring kan ook vlot verlopen en dat scheelt tijd en kosten. Zouden meer verzekeraars het aandurven om in zo’n initiatief te stappen? Ik zie dat het enthousiasme zich begint te verspreiden, maar er is nog een wereld te veroveren. Dat begrijp ik ook wel, voor velen is het eerst zien en dan geloven. Ik vergelijk het soms voorzichtig met de elektronische vaarwegkaarten. Die zijn ook met de nodige scepsis ontvangen maar inmiddels niet meer weg te denken uit de stuurhut. Maakt mij dat een pionier? Geen idee, maar ik ben heilig overtuigd van het succes van dit systeem.’ 

Ook meekijken?

We kunnen ons voorstellen dat je inmiddels nieuwsgierig bent geworden naar hoe het systeem eruitziet op dit moment. In samenwerking met Shipping Technology heeft Thijs een filmpje gemaakt van zijn Collision Detection systeem aan boord van mts  Experience. Maak een echte reis digitaal mee van deze bijna volledig zelfvarende tanker. Want eerst zien en dan geloven, nietwaar? 

Lees hier het eerder op onze website verschenen interview met Remco Pikaart, één van de oprichters van Shipping Technology, over autonoom varen terug. 

Varende Vrienden van EOC nieuwsbrief

Ik wil graag de Varende Vrienden van EOC nieuwsbrief digitaal ontvangen. 

Marnix de Bakker
Preventie Manager

Delen