Waardig de storm doorstaan (met dank aan het weerbericht)

In de top 10 van meest populaire gespreksonderwerpen aan boord staat vast en zeker het weer. Ook onze Raad van Advies heeft het er regelmatig over en niet zomaar. Als ogen en oren van het bestuur van EOC, weten ze dat bezig zijn met het weer onderdeel is van uw dagelijks werk. Want als het los gaat buiten, moet er gehandeld worden aan boord.

Daarom praten we er telkens opnieuw over, om elkaar te helpen. Het is namelijk goed om te weten dat behalve het weerbericht, de belangrijkste input nog altijd komt van de verkeerspost bij u in de buurt. Zij kennen de actuele situatie op het vaarwater, de windkracht, windrichting, stroming en golfhoogtes. Worden er bijvoorbeeld golfhoogtes van 1,20 meter uitgegeven, dan kunnen ze u vertellen dat u rekening moet houden met golven van 2,40 meter. Vooral op ruim vaarwater is het dan ontzettend belangrijk om uw schip zeeklaar te maken. Op basis van de berichtgeving besluit u welke maatregelen u treft, want u kent uw schip het beste. Heeft u de verkeerspost gesproken en zijn de voorspellingen reden tot zorg voor uw schip en bemanning? Besluit dan om te blijven liggen tot u wel weer veilig kunt uitvaren. Want hoe belangrijk de deadline ook is, voor het helemáál niet aankomen op de plaats van bestemming betaalt u nog altijd de hoogste prijs.

Checklist voor zeeklaar maken

Ook al is het misschien voor u gesneden koek, een goede checklist is niet te versmaden. Wordt er slecht weer voorspeld? Na het treffen van onderstaande voorzorgsmaatregelen bent u voorbereid als u het ruime sop kiest!

Maatregelen buiten:

  • Ruimen dicht en luiken borgen, eventueel kleden over de luiken trekken.
  • Alle kettingkokers en dekdoorvoeren dichtmaken.
  • Toegang tot pieken, kofferdammen en herften dichtmaken en knevelen.
  • Deuren, patrijspoorten en ramen sluiten en eventueel blinden plaatsen.
  • Trossen/draden/wrijfhouten onderdeks opruimen.
  • Ankers borgen.
  • Loopplank en losse scheepstoebehoren vastsjorren.
  • Bijboot vast, maar direct gereed voor gebruik.
  • Ontluchtingen waterdicht maken (voorkom wel dat er een vacuüm ontstaat).
  • Auto(’s) goed vastzetten.

Maatregelen binnen:

  • Deuren in de woning sluiten.
  • Losse spullen in de woning en stuurhut opbergen of vastzetten (planten, tv etc.).
  • Kastdeuren/lades blokkeren of dichtplakken.

Maatregelen machinekamer:

  • Dagtank en bunkers aftappen van vuil en water.
  • Losse vaatjes, drums, oliekannetjes en dergelijke vastzetten.
  • Geen slobs in de bilgeruimte of onder de buikdenning.
  • Bilge-alarm controleren.

Tot slot:

  • De schipper maakt de afweging of het verantwoord is te vertrekken en draagt dus ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid.
  • Zorg dat de bemanning en eventuele gezinsleden/gasten op de hoogte zijn van de noodprocedures.
  • Zorg dat reddingsmiddelen direct bereikbaar en beschikbaar zijn en draag ze aan dek!

Varende vrienden van EOC nieuwsbrief

Ik wil graag de Varende Vrienden van EOC nieuwsbrief digitaal ontvangen.

Niels van Leeuwen
Niels van Leeuwen
EOC Expertise

Delen