Vullen van kofferdammen

Dit jaar verscheen de ADN 2023 en in 7.2.3.20.1 staat dat het is toegestaan om de kofferdammen onder bepaalde voorwaarden te vullen. Helaas deden zich sommige incidenten voor omdat het vullen van kofferdammen niet dezelfde procedure is als het vullen van dubbelwandige tanks.

De ontluchtingsopeningen van de kofferdammen kunnen beveiligd zijn met vlamkerende roosters en deze zijn in de basis niet gemaakt om water door te laten (lees meer over vlamkerende roosters), maar gemaakt om lucht door te laten gaan. Als een kofferdam is gevuld met water en de druk in de kofferdam boven de 0,1 bar komt, zou het kunnen leiden tot ernstige schade aan de structuur van de kofferdam. Vooral wanneer de kofferdam overvol zou zijn, zal dit tot dergelijke incidenten leiden.

Onze partner Platform Zero Incidents maakte hiervoor een ‘Safety Alert‘. Lees deze goed door en voorkom schade.

WAT IS HET PLATFORM ZERO INCIDENTS?

Het Platform Zero Incidents is een initiatief van de binnenvaart branch, waarbij binnen de branch kennis wordt gedeeld over incidenten met als doel ze te voorkomen in de toekomst. Het ultieme streven is geen ongelukken meer in de binnenvaart. Als EOC zijn wij onderdeel van dit platform en bieden we vanuit onze kennis actieve ondersteuning.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager