Bij een uitje op het water hoort een hapje en een drankje. Veel passagiersschepen huren daarvoor
een cateraar in – die regelt het eten en neemt ook de warmhoudbakken mee. Handig, maar een cateraar kent niet altijd de risico’s van de vaart en de gasten een brandgevaarlijk buffet serveren, dat wil natuurlijk niemand.
Onveilige warmhoudbakken
De ES-TRIN stelt specifieke eisen aan de brandveiligheid van passagiersschepen. Open vuur is niet toegestaan, dus warmhoudbakken met gelbranders mogen niet aan boord. Toch zien we nog weleens dat de cateraar met dit soort branders aan komt zetten. Een gelbrander kan door een scheepsbeweging gaan schuiven en op het tapijt belanden, een risico dat je niet wilt lopen. Gelukkig is er een veilig alternatief: de elektrische warmhoudbak. Rechauds met een stekker! Dat is misschien even wennen voor bemanning en cateraar, maar deze simpele aanpassing maakt het varend buffet stukken veiliger.
Sudderen of grillen
Kijk met dezelfde veiligheidsbril op meteen ook even naar de barbecue, mocht deze aan boord zijn.
Houtskool of briketten zijn natuurlijk uitgesloten, want dat is open vuur. Gasbarbecues mogen alleen op schepen die uitsluitend voor de Nederlandse wateren gecertificeerd zijn én op voorwaarde dat ze buiten staan, vast zijn opgesteld en de gasinstallatie is gekeurd. Ze moeten bovendien voldoende beveiligd zijn tegen omliggend brandgevaar en aanraking, want tijdens de vaart kunnen er dingen verschuiven of passagiers uit evenwicht raken.
Brandveilig dineren aan boord
Een smakelijke en veilige maaltijd op het water is een kwestie van de regels erop naslaan, maar ook zelf na blijven denken. Want een snufje gezond verstand bij de warme maaltijd kan nooit kwaad!