Elke maand test docent watersport John Coenders je vaarkennis met een uit het leven gegrepen casus. Weet jij wat er moet gebeuren om ongelukken te voorkomen? In deze aflevering bekijken we hoe je het beste een box uit kunt varen.
VRAAG
Hoe vaar je deze box uit?
Motorboot A heeft overnacht aan steiger 1. Bij het invaren, de avond ervoor, was de wind zuidoost, matig. Gedurende de nacht is de wind gekrompen naar oost, matig tot krachtig. Het motorschip heeft een rechtsdraaiende schroef.
ANTWOORD
Er zijn zoals in elke vaarsituatie verschillende opties.
De moeilijkheid in deze situatie is dat zodra de landvasten los worden gegooid, het schip op de wind wegdrijft naar steiger 2. Een ander probleem is de rechtsdraaiende schroef. Het schip zal bij achteruitslaan naar bakboord willen trekken. Het is dus zaak om het achterschip zo lang mogelijk bij steiger 1 te houden, tot het moment dat het schip met zijn achterkant in de wind ligt. Vervolgens kan er verder achteruitgeslagen worden.
Het achterschip bij steiger 1 houden gebeurt met de achterspring, die langzaam opgevierd kan worden voor zover nodig en er ruimte is aan de overkant. Het is zaak de fender die het schip vrij van steiger 1 moet houden horizontaal op te hangen of flexibel te houden. Een bemanningslid werkt dan met de fender. Eenmaal in de sloot kan er achteruitgeslagen worden, met het roer in bakboord en de wind schuin van achter op de stuurboordkant.
John Coenders werd al vroeg gegrepen door de schoonheid van het water en heeft zijn hele leven eraan gewijd. Eerst als buitensportdocent aan het CIOS en onderwijskundige, na pensioen door cursussen Klein Vaarbewijs te geven. Hij is dikwijls in zijn catamaran op het wad te vinden.