Een stalen buikdenning vervangen is geen kwestie van ‘even doen’ en vereist de juiste expertise bij de werf. ‘Recent waren er enkele voorvallen waarbij het vervangen van de stalen vloer niet goed is gegaan,’ vertelt preventiemanager Marnix de Bakker van EOC. ‘Het oplossen van deze problemen is tijdrovend, complex en kostbaar.’
Een stalen buikdenning is op een gegeven moment aan vervanging toe. ‘In de containervaart gaat een vloer als het goed is vele jaren mee, maar in het bulkwerk zoals kolen, erts, zand en grind wordt bijna dagelijks gelost en heeft de laadvloer het zwaar te verduren. De vloer vervormt tussen de bodemspanten en slijt op de spanten. Ook ontstaan er inzettingen, waarin plassen blijven staan. Dan kan het tijd worden voor een nieuwe vloer.’
VERVORMING OP DE LOER
Bij het verwijderen van de oude vloer komen er grote krachten op de scheepsconstructie te staan, waardoor vlak, den of beunwand kunnen vervormen. Ook warmte-inbreng door branden en lassen kan voor vervorming zorgen. De Bakker: ‘Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan, adviseren wij de stalen vloer te vervangen op de helling, dan staat het schip zo vlak mogelijk. Bij het vervangen van een stalen vloer in het water, wordt de kans op het ontstaan van een kattenrug (opliggen) bijna altijd groter. Hoe gevoelig een schip hiervoor is, hangt af van de scheepsgrootte, de scheepsconstructie (licht of zwaar gebouwd) en het aantal ruimen.’
Ieder schip is anders en dus is iedere situatie anders. Toch zijn er algemene tips om problemen te voorkomen. De belangrijkste is om een scheepsbouwkundig bureau in te schakelen. ‘Zij kunnen precies vertellen welke maatregelen nodig zijn voor het specifieke schip,’ vertelt De Bakker, ‘en voorspellen bij welke afwijkingen problemen ontstaan, dus welke meetwaarden niet meer acceptabel zijn.’
VERDERE TIPS
Metingen
- Laat vooraf, in het water, een nulmeting uitvoeren ter plaatse van de ladingzone. Belangrijke punten:
- Metingen bij de ijken en het voor- en achterschild van het laadruim (op- of doorliggen)
- Meerdere metingen dwarsscheeps tussen de dennenboom en bij het gangboord
- Meerdere metingen in de lengterichting (op- of doorliggen)
- Dit droogstaand herhalen en ook op cruciale momenten tijdens het werk of bij vermoedens van vervorming
- Laat achteraf (na 48 uur, in het water) op dezelfde punten metingen uitvoeren
Voorkomen van vervorming
- Laat stutten aanbrengen dwarsscheeps tussen de gangboorden
- Laat stutten aanbrengen onder een hoek van 45° tussen vloer en beunwand (op gangboordhoogte)
- Vraag om een werkwijze die voorkomt dat er bij branden en lassen te veel warmte-inbreng tegelijk op één plek plaatsvindt
- Wees extra alert bij Hardox, dit materiaal heeft andere eigenschappen dan normaal scheepsbouwstaal en ook het lasproces is anders, zeker in combinatie met andere staalsoorten
AAN- , VERBOUW- EN TRANSPORTVERZEKERINGEN
EOC kan voor deze werkzaamheden een aan-, verbouw- (of transport)verzekering verzorgen. Neem daarvoor contact met ons op.
Meer weten over het vervangen van de stalen vloeren in je schip? Lees ook dit artikel op Varende Vrienden.
Dit artikel werd eerder geplaatst op Schuttevaer.