Schroef repareren om de boel draaiende te houden

De schroef: het minst zichtbare deel aan boord maar onmisbaar om vooruit te komen. Dus ā€˜uit het oog, uit het hartā€™ laten we onze schroef natuurlijk niet overkomen. Daarom aandacht voor veelvoorkomende reparaties en afspraken met je reparateur. We helpen je graag de boel draaiende te houden. 

SLIJTAGE

Doordat schroeven in het water draaien, treedt standaard slijtage op. Periodiek onderhoud is dus sowieso nodig, maar het kan ook zijn dat je merkt dat het schip te veel trilt. Reparatie van de schroef gebeurt droog, dus op de helling of in het dok. Veel voorkomende problemen zijn ontzette en gescheurde schroefbladen of eenuitgebroken stukHet te warm stoken van de schroef bij demontage of te snel afkoelen na montage gebeurt ook regelmatig. Dit heeft invloed op de structuur van het materiaal. Belangrijk om te weten, is dat bij elke reparatie door de reparateur een nummer in de naaf wordt ingeslagen, een zogenaamd stempel. Het aantal stempels staat voor het aantal reparaties. Je bepaalt zelf bij wie je de schroef laat repareren. We adviseren je om niet zomaar te switchen van reparateur, omdat deze de schroef en de eerder uitgevoerde reparaties kentGeef bij reparatie ook duidelijk aan als er bijzonderheden zijn. Bespreekdaarnaast de garanties en leveringsvoorwaarden.Zo is het helder welke opdracht je geeft en wat je verwacht van je schroefreparateur.

MEER INFORMATIE

Weten hoe het proces van schroefreparatie verloopt, wat ā€˜blauwenā€™ is, hoe een schroef gebalanceerd wordt en waarom jeeen schroef zou modificeren? Lees dan ons infoblad schroefreparatie.Voor al je vragen zijn we als EOC Expertise natuurlijk ook bereikbaar via 088 6699400 en info@eocexpertise.nl.

SCHADE CLAIMEN? 

Als blijkt dat je schroef schade heeft opgelopen door een van buitenkomend onheil. dan kun je deze bij ons claimen. Om een beroep te doen op jouw polis, hebben we de volgende informatie van je nodig:

  • Melding voorafgaand aan reparatie
  • Plaats, datum en tijdstip van gebeurtenis
  • Wanneer en waar de schroef beschikbaar is voor expertise
  • Naam werf en schroefreparateur
  • Beeldmateriaal van beschadigde schroef
  • Schroefmeetrapport
  • Nota’s van schroefreparatie en werfkosten.

Je kunt je schade online melden of persoonlijk, we helpen je graag verder. 

Je risico's gratis in kaart

Welke risicoā€™s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker