Schip te klein of grijper te groot?

WAT TE DOEN BIJ (DREIGENDE) SCHADE TIJDENS LADEN/LOSSEN

We ontvangen schademeldingen aan binnenvaartschepen die ontstaan zijn tijdens het laden of lossen met te groot materieel. Berichten op social media laten ook zien dat er wel erg grote grijpers in ineens klein ogende schepen verdwijnen.

Vooral bij het laden en lossen van schroot zijn de verhoudingen vaak zoek. Dan denk je misschien: ‘Daar ben ik toch voor verzekerd?’ Alleen blijkt dat in de praktijk niet zo eenvoudig. Je hebt namelijk een opdracht aangenomen onder voorwaarden en als je deze zonder protest hebt geaccepteerd, kan het zijn dat je niet sterk staat als je achteraf pas schade meldt door het gebruikte materieel. Voordat je nu denkt dat de stuwadoor een vrijbrief heeft om je schip te slopen, dat is zeker niet het geval. Je kunt zelf actie ondernemen, want waarom zou je te groot materieel in jouw laadruimte accepteren? Je kunt meer doen dan je denkt:

  • Wees extra alert op de algemene voorwaarden van de reis.
  • Bij twijfel, informeer vooraf naar het type laad-/losmaterieel.
  • Bevalt het je niet? Maak protest voordat het laden/lossen start!
  • Toch schade? Maak direct melding bij de stuwadoor, bij voorkeur met foto’s.
  • Geef de schademelding ook direct door aan EOC (24/7 mogelijk) en vaar nooit weg zonder overleg/goedkeuring.

Tot slot een handige tip: accentueer de bovenkant van het gebint in tenminste twee duidelijke kleuren (bijvoorbeeld zwart/geel in schuine strepen), zodat deze goed zichtbaar is voor de kraanmeester.  

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager