Rederij Zilvermeeuw gooit het over de elektrische boeg

“Duurzame en mooie schepen, dat is de toekomst”

De nieuwste aanwinst van Rederij Zilvermeeuw vaart 100% elektrisch. Zonder ook maar een grammetje uitstoot zoemt de “Z9” sinds april dit jaar door het water. Het is de trots van de familie Schuller, die met dit pareltje hun vloot passagiersschepen verder uitbreidt en vergroent. Mede-eigenaar Leon Schuller: ‘We zijn koploper op dit gebied, de “Z9” is het eerste volledig elektrische partyschip. Maar, minstens zo belangrijk, het is ook een heel mooi schip geworden.’ 

Strak, modern en luxe: van buiten en binnen glimt de “Z9” je tegemoet. Maar het meest indrukwekkende zullen de meeste gasten nooit te zien krijgen en dat zijn de 324 accu’s onder het voordek. Het batterijenpakket biedt genoeg power om een hele dag geruisloos te kunnen varen. ‘Het schip is duurzaam en comfortabel, het gaat ons echt om die combinatie’, verklaart Schuller. ‘Dat was voor ons de reden om een elektrisch varend schip te laten bouwen. Het is rustig en stil varen, zonder emissies. De “Z9” gaan we inzetten op dagtochten naar de Biesbosch, Rotterdam en Antwerpen, allemaal plekken die duurzaamheid ademen. Zowel overheden als gasten vragen om duurzaam varen.’ Schuller wilde niet alleen een groen schip, maar ook een fraai schip. ‘We hebben een interieurarchitect ingehuurd, want het interieur moet luxe uitstralen, vergelijkbaar met een restaurant aan de wal. Het is gigantisch mooi geworden. Ik denk dat de toekomst hierin zit: in duurzame schepen en mooie schepen.’

Leon Schuller

VERANDERING VAN PLAN

Het plan was aanvankelijk niet om elektrisch te gaan varen, maar op waterstof. Voor het rondvaartbedrijf bleek dat geen haalbare kaart. Schuller: ‘We hebben dat besluit anderhalf jaar geleden moeten nemen. Op waterstof varen bleek te complex, want naast de technische uitdaging is er ook nog geen regelgeving, dus die moet je samen met Lloyds gaan schrijven. Dan zit je nog met de vraag hoe je de waterstof gaat tanken en om een station daarvoor te bouwen heb je weer allerlei vergunningen nodig. We kwamen erop uit dat zowel de investering als de dagelijkse kosten te hoog zouden worden. Elektrisch is redelijk te overzien en we hebben al ervaring met hybride varen op onze “Z8”. Dat bevalt erg goed. We hebben toen besloten dat de “Z9” volledig elektrisch zou worden.’ 

NEDERLANDS FEESTJE

Dit nieuwste partyschip is een Nederlands feestje: alles is hier ontworpen, gebouwd en uitgevoerd, niet alleen het interieur maar ook het casco en de technische afbouw. EOC-expert Niels van Leeuwen hoefde dus alleen maar in zijn auto te stappen om het bouwproces te kunnen volgen. Hij doet namens het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) de certificering en zat vanaf het begin al aan tafel. ‘Hoe eerder je betrokken bent, hoe kleiner de kans is dat je iets af moet keuren’, stelt hij. ‘Het begint met de tekening van het algemeen plan en een risico-inventarisatie, je wilt dan al weten of alles voldoet aan de regelgeving. Voor de lithium-ion accu’s zijn er aanvullende veiligheidseisen: de accu’s zelf moeten voldoen aan EN-normen, maar ook voor de accuruimtes zijn er eisen. Er moet een blusinstallatie zijn, je moet een protocol hebben voor als er brand ontstaat in de accucellen en je moet rekening houden met vluchtwegen. Een elektrische installatie zoals op de “Z9” is ingewikkeld, de keuringen daarvan heeft het NBKB door een specialist laten doen. Het is een mooi project om bij betrokken te zijn: het is echt bijzonder dat een schip van deze afmeting negen uur elektrisch kan varen.’ 

Casco in loods
Interieur in aanbouw

OVERDAG VAREN, ‘S NACHTS OPLADEN

De “Z9” meet 36 bij 7,7 meter, heeft twee dekken en een panoramadek en biedt plek aan 235 gasten. Er staan twee elektromotoren aan boord die hun stroom krijgen uit 324 lithium-ion accu’s. Voor wie meer cijfers wil: dat is 1424 kWh aan accucapaciteit, goed voor 8 tot 10 uur varen. Niet alleen de voortstuwing verbruikt stroom, ook de airconditioning, verlichting en keuken draaien erop en bij een varend horecabedrijf gaat dat om heel wat kilowatten. De Zilvermeeuwschepen liggen ’s nachts afgemeerd in Drimmelen en voor de “Z9” is een eigen laadstation aangelegd. Zo kan het schip overdag tochten maken en ’s nachts aan de stekker om op te laden. Als back-up heeft het schip twee dieselgeneratoren, uiteraard Stage V, die alleen worden gebruikt als noodvoorziening, bijvoorbeeld als het schip moet overnachten op een plek zonder walstroom. Een passagiersschip kan natuurlijk niet het risico lopen om onderweg te stranden met lege accu’s.  

HEEL VEEL ENERGIE

Schuller is trots op het resultaat, maar na een intensief bouwproces van maanden ook wel moe. ‘Het was technisch complex, want de accu’s zijn geïntegreerd met alle systemen aan boord. We hebben heel veel energie erin gestoken om het voor elkaar te krijgen. Het is een grote investering, misschien nog wel het meest een investering in tijd. Maar ik denk dat we met de “Z9” een prachtig schip hebben gebouwd en het enige volledig elektrisch varende evenementenschip van dit formaat. Ik durf wel te zeggen: we hebben het schip van de toekomst gemaakt.’  

ZILVERMEEUW IN VOGELVLUCHT

Rederij Zilvermeeuw is een familiebedrijf, gerund door de broers Leon en Adriaan Schuller. Zij zijn inmiddels de vierde generatie Schullers aan het roer. In 1906 begint het bedrijf met vervoer van vracht, maar grootvader Leen Schuller ziet in de jaren zestig nieuwe kansen in het opkomende toerisme. In de winter vaart hij vracht, in de zomer neemt hij gasten mee naar de Biesbosch. Dat is een succes en hij neemt de rondvaartboot “Zilvermeeuw” over. Al snel vervoert het bedrijf geen vracht meer, maar alleen nog passagiers. De rederij groeit: meer schepen, meer routes en meer aanbod. Huidige eigenaren en kapiteins Leon en Adriaan Schuller blijven innoveren met luxe, verzorgde arrangementen en eigentijdse schepen. Daarbij zetten ze volop in op duurzaamheid, met de hybride “Z8” en de volledig elektrische “Z9”.  

“Z9” 
Breedte: 7,7 meter
Lengte: 36,0 meter
Capaciteit: 235 passagiers
Snelheid: 17,5km/uur 

 

Hijs de EOC-vlag!

Ben jij bij ons verzekerd en wil je ook zo’n fraaie EOC-vlag aan je mast hijsen?
Vraag een gratis exemplaar bij ons aan.
Ook als je oude vlag aan vervanging toe is, sturen wij er graag eentje op!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker