De “Z9” is het eerste elektrisch varende schip van de Zilvermeeuwvloot. Het schip kwam dit voorjaar in de vaart en heeft inmiddels aardig wat tochtjes erop zitten. We zijn heel benieuwd hoe dat bevalt, varen op accu’s in plaats van diesel. Kapitein en mede-eigenaar Leon Schuller is blij met de keuze voor elektrisch: ‘Het is een geweldig schip en het comfort is gigantisch.’
Een schip van 38 meter met 250 passagiers laten varen op 324 accu’s: op papier klinkt dat fantastisch, maar je weet pas of het bevalt als je eenmaal vaart. Ook wordt dan pas duidelijk of alle systemen écht goed werken en wat dat betreft ondervond de “Z9” een paar hobbels in het traject. ‘Het begin verliep wat rommelig’, vertelt Schuller. ‘We hadden wat kinderziektes met systemen die op elkaar afgestemd moesten worden, dan viel er een accu uit of ging de airco in storing. Dat had te maken met instellingen en software, maar dat hebben we allemaal weten op te lossen. Nu alles werkt, voldoet het uitstekend! Het is ook zo’n mooi schip: goed geveegd, de rompsnelheid zit er lekker in en je stuurt zo om alles heen. We zijn in ons nopjes.’
‘We zijn in ons nopjes’
MEER LAADPALEN GRAAG
De “Z9” kan 8 uur elektrisch varen en heeft daarmee een bereik van ongeveer 150 km. Hiermee gebruikt het schip ongeveer de helft van de accucapaciteit, de andere helft is voor de hotelfunctie, ‘koud biertje, warme bitterbal’. In thuishaven Drimmelen gaat het partyschip ’s nachts aan de stekker, maar onderweg is opladen lastiger, constateert Schuller. ‘We varen veel naar de Biesbosch, Drechtsteden en Rotterdam, maar ook door heel het land. Er zijn weinig plekken waar je stroom bij kunt pikken, dus als je een paar dagen onderweg bent moet je alles heel goed plannen.’ Voor de nood zijn er generatoren aan boord, maar als het even kan blijven die uit.
OMSCHAKELEN
‘Het vaarcomfort is gigantisch: het is zo stil en rustig aan boord’, stelt hij. ‘We krijgen veel positieve reacties van onze gasten, maar dat komt niet alleen door de duurzaamheid. De ramen zijn groot, de dekken goed toegankelijk en het interieur is luxe. Een schip kan heel duurzaam zijn, maar moet ook comfort bieden.’ De gasten zijn dus enthousiast en volgens Schuller geldt dat ook voor de schipper, al is elektrisch varen wel even omschakelen. ‘Je hebt meer handelingen, bij het starten en tijdens de vaart. Je moet goed de staat van de accu’s in de gaten houden en bij de pinken zijn als er iets mis is, want het systeem is complex. Iedereen die de overstap overweegt, zou ik adviseren: laat de installateurs goede instructie geven aan de bemanning. En ga eerst een week of drie zonder agenda testen, zodat alle partijen de systemen goed op elkaar af kunnen stemmen.’
Als het kon, zou hij alleen nog maar elektrisch varen. Maar Schuller heeft samen met zijn broer een onderneming te runnen, dus de investering moet wel uitkunnen en daarin is hij ook afhankelijk van prijzen van bijvoorbeeld walstroom en accu’s. Schuller: ‘Het is een kostbaar schip om in de vaart te brengen, maar de duurzaamheid en het comfort van stil varen is echt een toegevoegde waarde. Voor veel klanten die de “Z9” boeken, is dat een belangrijk element. Duurzaamheid komt alleen maar meer in de spotlight, dus ik zie veel toekomst voor elektrisch varen.’