Binnenvaartondernemers in beeld: Renzo Randolfi van de “Hoppetossa”

Van duikbedrijf tot werf, van vrachtschip tot tanker: EOC verzekert heel wat maritieme bedrijven in Nederland. Omdat wij altijd nieuwsgierig zijn naar hoe zulke ondernemingen precies te werk gaan, presenteren we hier een serie met beelden en ervaringen van de mensen (en schepen!) achter het bedrijfslogo.

Renzo Randolfi en de “Hoppetossa”. Het zou de naam kunnen zijn voor een prachtige jeugdfilm of een stripreeks als Kapitein Rob of Kuifje. Dat is het niet. Renzo Randolfi is een gelouterde kapitein uit Rotterdam. De “Hoppetossa” is een duwboot die Randolfi samen met Mark Regeer in de Amsterdamse haven gaat inzetten.

Het moet gezegd worden: scheepsnamen kunnen behoorlijk saai of voorspelbaar zijn. Een plaatsnaam, een samenvoeging van kindernamen, of een verbastering van de familienaam, dan is het vaak wel klaar met de creativiteit. Zo niet bij Randolfi en Regeer. Het eerste bootje van Randolfi ging door het water met de naam “Geitenbreier”, een term die vooral kinderen uit de jaren ‘70 ongetwijfeld kennen.

Renzo Randolfi en Mark Regeer

De nieuwste duwboot heet “Hoppetossa”. ‘Zo heet het piratenschip van kapitein Langkous, de vader van Pippi.’ De toon is gezet. Met de “Hoppetossa” gaat het duo de Amsterdamse haven veroveren, is de impliciete boodschap. Beide mannen zijn type ruwe bolster, blanke pit.

BABYBLAUW

Randolfi is al jaren actief als duwbootkapitein in vooral Rotterdam en de Drechtsteden. Hij vaart meestal voor Van de Graaf & Meeusen. Het zijn drukke tijden voor Randolfi: ‘Kwestie van handig plannen en zorgen dat je zaken combineert.’

Met de Hoppetossa richten Randolfi en Regeer zich op Amsterdam. ‘Ook daar is meer dan voldoende werk’, weten de twee zeer ervaren kapiteins. Samen hebben ze de duw- en sleepboot “Maasstroom 7” gekocht van de Gebroeders Vos uit Nederhemert. ‘Topboot, is nog van Smit geweest’, glundert Randolfii. ‘Eerder heb ik al de “Maasstroom 9” gekocht. Die heet inmiddels “Amore”.’

De vingers van Randolfi swipen ondertussen door de foto’s op zijn telefoon. ‘Kijk, we hebben de kleurstelling wat aangepast.’ Het blijkt een understatement. Het bekende geel van Vos heeft plaatsgemaakt voor babyblauw. En uiteraard ontbreekt Cupido niet.

De “Hoppetossa”aan de kade

LAAD- EN LOSSERVICE

De “Hoppetossa” in volle vaart

Randolfi voer jaren als kapitein bij VKV Services. In 2018 begon hij voor zichzelf. ‘Internationale laad- en losservice, bakken laden en bijvoorbeeld ook schepen helpen met vervoer als de motoren kapot zijn. Ook bemiddel ik personeel.’ De zaken gaan voorspoedig. ‘Er is zoveel werk. Zeker in Amsterdam. We gaan daar vooral schroot vervoeren.’ Compagnon Regeer woont in Wormerveer en gaat vooral samen met zijn vriendin varen. ‘Incidenteel zetten we aflossers in.’

De “Hoppetossa” verkeert in uitstekende conditie, zeggen de mannen. ‘Alleen cosmetisch gaan we wat doen. De boot is pas nog gekeurd.’ In 1957 kwam ze als sleper Australië in de vaart. ‘Dik staal, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.’

De Rotterdammer is een bonk enthousiasme als hij over zijn werk en zijn nieuwe onderneming praat. ‘Toch mooi dat we nu anderen mogen helpen.’

Randolfi is de maritieme alleskunner, zijn vrouw Ingrid en stiefzoon Ricardo tekenen op de achtergrond voor de administratie. ‘Ingrid is ook voor de helft eigenaar. Mark en ik worden ook echt ondersteund door hen. Echt een belangrijke pilaar van het bedrijf. Zonder hen ben ik eigenlijk niks.’

SNEL EN PERSOONLIJK

‘De “Amore” is ook al verzekerd bij EOC. Ze nemen echt de tijd voor je. Of je nu een klein of groot bootje heb. Ze werken snel en adviseren op maat en niet puur om de hoogste premie te kunnen afsluiten. Het lijken soms eerder vrienden. Voor de “Amore” was ik eerst met een andere verzekeraar aan het praten, maar dat duurde allemaal erg lang. Bij EOC was het binnen een week geregeld. Daarom is EOC echt een superbedrijf. Snel en persoonlijk. Ze steken echt veel tijd in hun klanten en adviseren bijvoorbeeld ook je algemene voorwaarden aan te passen als dat handig is. Bij EOC sluit je echt geen onnodige verzekering af. En dat scheelt dan toch weer in de premie.’

(Foto’s en tekst René Quist)

Dit artikel verscheen eerder in de Schuttevaer.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker