Brutale vragen over onderhoud, we stellen ze zelf maar eens

Stalen schepen hebben onderhoud nodig. Logisch, want staal roest. Maar hoe je dat aanpakt, daar krijgen we eigenlijk weinig vragen over en als ze komen is het vaak te laat, als er schade is. Vooral bij stilliggende woonschepen zien we het nog weleens misgaan. Is er schroom om ons te bellen met vragen? Dat hoeft echt niet, dus laten we een voorzet geven en er meteen een paar inkoppen.

Is onderhoud nog belangrijk dan?
Jazeker! Ons advies is om minimaal eens in de zeven jaar naar de werf te gaan voor afspuiten, keuren en opnieuw conserveren van het casco. Afhankelijk van de omstandigheden kan deze periode korter zijn, bijvoorbeeld als het vaartuig op brak water of tegen een stalen damwand ligt afgemeerd. Dat kan namelijk het roestproces versnellen. Vergeet ook niet om de binnenkant te conserveren en zet iedere zeven jaar een nieuwe laag vet op vlak en kimmen.

Doorroesten, dat loopt toch niet zo’n vaart?
Zonder regelmatig onderhoud is het een kwestie van tijd tot het casco doorroest en lek raakt. Die ellende wil je niet meemaken. In het ergste geval zinkt het schip, maar ook een kleinere lekkage kan de isolatie en betimmering aantasten. In sommige gevallen moet het hele interieur worden vernieuwd. Dat dit een reëel risico is, blijkt in de praktijk, want ieder jaar komen wij dit soort schades tegen.

Maar ik ben toch verzekerd?
Een verzekerde heeft een zorgplicht, dus moet goed zorgen voor het verzekerde object. Bij schade door gebrekkig onderhoud is het de vraag of daaraan is voldaan. Dit kan betekenen dat de schade buiten de dekking van de verzekering valt. Zeker bij een woning gaat het om grote bedragen en grote gevolgen, denk hier dus niet te makkelijk over.

Een keuring, is dat niet wat overdreven?
Met periodieke keuring kunnen zwakke plekken tijdig worden opgespoord. Dat verkleint het risico op schade en is meteen een bewijs van goede zorg voor het schip. Let wel: dit moet een keuring zijn door een erkende expert, niet door de werf. De expert controleert onder meer de dikte van het staal, de doorvoeren in de romp, de conditie van de verbanddelen en of er geen water op het vlak staat. Alle bevindingen komen in een rapport te staan, inclusief reparaties mochten deze nodig zijn.

Kan ik daarna weer zeven jaar rustig slapen?
Het geeft rust als een deskundige het casco grondig heeft nagekeken. Maar een keuring blijft een momentopname en een steekproef, dus als eigenaar moet je altijd een oogje in het zeil houden. Controleer regelmatig of er geen water onder de vloer staat en plaats een watermelder op het laagste punt van de romp, bij voorkeur met doormelding naar je telefoon. Zorg ook dat er een pomp aan boord is met voldoende slanglengte, want mocht het toch misgaan kun je daarmee de schade beperken.

Hoe regel ik zo’n keuring? En eigenlijk heb ik nog meer vragen…
EOC Expertise kan de keuring uitvoeren, neem voor meer informatie contact op met de planning via 088 6699599 of info@eocexpertise.nl. Er zijn ook andere expertisebureaus waarvan EOC de keuringen accepteert, informeer hiernaar bij onze afdeling pleziervaart en bel 088 6699545 of mail naar pleziervaart@eoc.nl. Nog een andere vraag? Aarzel niet en bel naar een van de bovenstaande nummers.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker