Menselijk falen of gewoon een domme fout?

Het artikel over de forse stijging van stuurhutschades in de vorige editie van de EOC Info heeft deining veroorzaakt. In dat artikel hebben we inzage gegeven in het aantal gemelde schades bij EOC, waarbij de meeste veroorzaakt worden door menselijk falen. Daarmee bedoelen we onoplettendheid, onbekendheid met het vaargebied en onvoldoende reisvoorbereiding. Een nette term dus voor ‘domme fouten’. De laatste vier jaar is 80 keer een aanvaring met een kunstwerk gemeld. Ook schade aan de stuurhut tijdens het laden of lossen is met ruim 60 meldingen fors.

REACTIES UIT DE SECTOR

Het artikel is opgepikt door andere bladen in de branche en dat heeft geleid tot diverse reacties van collega-verzekeraars die ook kampen met hoge aantallen stuurhutschades en flinke kostenposten. Onze EOC-leden en -verzekerden steken hun mening over dit onderwerp niet onder stoelen of banken. We hebben opmerkingen ontvangen zoals:

  • “Goed dat jullie hier aandacht aan besteden!”
  • “Het is toch niet normaal, al die stuurhutten die eraf gevaren worden.”
  • “Ik wist niet dat alleen EOC al zoveel schades had per jaar.”
  • “Ik weet precies hoe hoog mijn schip echt is.”
  • “Verhoog het eigen risico maar voor zulke schade.”
  • “Blijft dit nog wel verzekerbaar in de markt?”
  • “Hoe zit het dan eigenlijk met het aantal radarmasten met nautische apparatuur die jaarlijks sneuvelen? Want daar zie ik ook geregeld voorbeelden van voorbijvaren.”
  • “De stuurhut is één, maar de schade aan de bruggen liegen er dan
    zeker ook niet om.”
  • “Het aantal schades tijdens laden/lossen stijgt wel erg hard, zeg.”

BLIJF ALERT

De media melden na het verschijnen van ons artikel inmiddels alweer enkele gesneuvelde stuurhutten. We blijven dus hameren op reisvoorbereiding en altijd alert zijn in de praktijk. De huidige moderne aluminium stuurhut is al snel onherstelbaar beschadigd. Gezien de constructie van de hoekverbindingen, flinke raampartijen en veelal grote overspanningen is na een kleine tik de boel ‘total loss’. Schippers koesteren vaak hun ijzeren dame, daar hoort een ongekrenkte stuurhut bij.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager