Is de brug te laag of het schip te hoog?

FORSE STIJGING STUURHUTSCHADES

We zien een fors stijgende lijn in het aantal stuurhutschades in de beroepsvaart. Afgelopen jaar hebben we behoorlijke schadebedragen op moeten nemen in de boeken. Ook omdat er behalve een kapotte stuurhut veelal schade aan een kunstwerk ontstaat. Schade voorkomen we allemaal graag, dus tijd voor een nader onderzoek.

MENSELIJK FALEN OF GEWOON EEN DOMME FOUT?

Wanneer een kunstwerk een schip raakt, bijvoorbeeld door falende techniek, zijn er alom speculaties op marifoonkanaal 77 ‘effe dubbel’. “Zat er wel een brugwachter?” “Mooi hoor die moderne techniek, maar wat heb je eraan als het niet werkt?” Alleen, uit de cijfers blijkt dat de meeste schades juist andersom ontstaan. Schip tegen kunstwerk dus. De oorzaken daarvan vinden we heel normaal: menselijk falen of een technisch mankement aan het schip. Met menselijk falen bedoelen we onoplettendheid, onbekendheid met het vaargebied en onvoldoende reisvoorbereiding. Menselijk falen is dus eigenlijk een nette term voor een domme fout. Die maken we allemaal wel eens natuurlijk, maar een schipper stoot zich toch geen tweemaal aan een kunstwerk? Want daar lijkt het nu namelijk wel op, met in vier jaar tijd 80 schademeldingen.

JaarAanvaring met
kunstwerk
Aanvaring met
ander voorwerp
Tijdens
laden/lossen
Totaal
20151441533
20162331137
20172331642
2018*2032548
totaal801367160

*Van 1 januari t/m 31 oktober

In theorie is het heel eenvoudig: bereid uw reis voor en blijf alert! Nu de praktijk nog:

  • Ken de waterstand.
  • Ken het vaargebied.
  • Ken de hoogtes van uw schip.
  • Ken de doorvaarthoogtes op uw route.
  • Voorkom afleiding (door telefoon of televisie bijvoorbeeld).
  • Besef dat routine gevaar oplevert.
  • Bespreek de reisvoorbereiding met uw personeel.
  • Zorg dat uw personeel de gevolgen kent zoals imagoschade, tijdverlet en geen inkomsten.
  •  

Gratis inzicht in uw risico’s?

Als EOC merkten we dat er onder schippers behoefte is aan deskundig advies over risico’s en aanvullende verzekeringen. Heeft u dit ook?

Geke Pullen
Geke Pullen
Marketing, communicatie en advies

Delen