Even Peilen! Aan boord bij Private Canal Cruises

Met twintig jaar schipperservaring bij diverse rederijen begonnen Yuri Sluijk en Walter Flesch in 2016 hun eigen high-end rederij ‘Private Canal Cruises’. Met hun drie salonboten verzorgen ze exclusieve vaartochten in en rond het Amsterdamse grachtengebied. Klassieke directievaartuigen die ze eigenhandig tot in de kleinste details hebben gerestaureerd tot parels die ruimschoots voldoen aan de hoge verwachting van de klant. Toeristen, maar ook veel Amsterdammers. ‘Het gaat vaak om speciale gelegenheden. Huwelijksaanzoeken, of de viering van een bestaand huwelijk. De top om te boeken is drie uur varen inclusief een driegangendiner.’

HOE IS HET OM ALTIJD EEN VASTE ROUTE TE VAREN?

‘Dat doen wij niet. Wij varen op maat gemaakte tochten, de klant zelf bepaalt de op- en afstapplaats. Dus elke dag is anders. Onze schippers kiezen ervoor geen vaste routes te varen. Onze bootjes zijn zo laag dat ze ook de kleine grachtjes in de Jordaan kunnen pakken. Zo kun je alle plekken in Amsterdam laten zien. Maar we varen ook op de Amstel. We maken custom tochten, naar plekken die voor mensen speciaal zijn. Waar ze elkaar ten huwelijk gevraagd hebben bijvoorbeeld, of waar ze gewoond hebben.’

AMSTERDAM IS DRUK, MET VEEL PLEZIERVAART. WAT VOOR PROBLEMEN KOMEN JULLIE TEGEN?

‘Over het algemeen varen de plezierschippers hier veel te hard. En ze zitten vaak op hun telefoon. Die combinatie veroorzaakt schade bij ons en overlast bij de omwonenden. Ik snap het niet goed. Als je toch op je telefoon zit dan kun je net zo goed je boot stilleggen, en als je aan het varen bent, kun je beter om je heen kijken.’

JULLIE VAREN MET KLASSIEKE SALONBOTEN. WAT ZIJN DAAR DE VOOR- EN NADELEN VAN?

‘De boten zijn oogstrelend, iedereen geniet ervan. Ze worden, ook vanaf de wal, zeer gewaardeerd. Schippers vinden het een eer ermee te varen. Wij houden erfgoed in stand. Maar het zijn ook een soort kindjes die veel verzorging vragen. Het kost veel geld en energie om ze in deze staat te houden. Door aanvaringen met pleziervaart zijn we meerdere keren per jaar bezig met reparaties.’

ER ZIJN VAARREGELS OM DE BOEL IN GOEDE BANEN TE LEIDEN. WELKE VINDEN JULLIE NUTTIG? WELKE ZOU JE WILLEN TOEVOEGEN?

‘Rustig varen! Dat is belangrijk. En geef de beroepsvaart voldoende ruimte. Je kunt wel denken, ik heb voorrang, maar juist door elkaar te helpen gaat het veel beter. Als je één regel erbij moet hebben, dan is dat: bij twijfel, leg je boot stil. Veel schippers gaan vanuit stress meer gas geven en meer sturen. Dat is het domste wat je kunt doen, je vliegt nog harder de kant in. Of tegen ons aan. “Weinig snelheid, weinig schade”, dat zeg ik ook tegen onze schippers. Als je het even niet meer weet, leg ‘m dan stil.’

IN AMSTERDAM LIGGEN OOK VARENDE WOONSCHEPEN. WAT ZOUDEN JULLIE WILLEN WETEN VAN EEN SCHIPPER VAN ZO’N VAARTUIG?

‘Wij spenderen met onze drie kleine salonbootjes al heel veel tijd en geld aan onderhoud om ze
er altijd piekfijn uit te laten zien. Hoe doe je dat met een groot varend woonschip? Verdeel je het
onderhoud in stukjes of verlaag je de standaard ervan?’

Gerelateerde artikelen

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker

Delen