Dinghy wel, speedboot niet: wat is toegestaan als bijboot?

Wat staat er bij jou op het roefdek? Een bijboot of een pleziervaartuig? Dit lijkt misschien een vreemde vraag, maar in de beroepsvaart moet een bijboot aan specifieke eisen voldoen. Toch zien we soms exemplaren aan dek die niet geschikt zijn. Kijk daarom met onderstaande informatie in de hand nog eens goed naar je boot.

EISEN VOOR EEN BIJBOOT

Een bijboot is in de eerste plaats een reddingsmiddel. De boot moet in geval van nood de bemanning in veiligheid kunnen brengen of een drenkeling kunnen redden. De ES-TRIN stelt daarom de volgende eisen:

  • Een bijboot moet binnen vijf minuten, door één persoon veilig te water kunnen worden gelaten.
  • Als dat met een kraan moet gebeuren, dan moet deze ook werken als de stroomtoevoer is uitgevallen.

Een zwaardere boot zoals een speedboot, waarbij de autokraan nodig is voor het te water laten, is dus geen bijboot.

BIJBOTENNORM

Het volledige eisenpakket waaraan een bijboot moet voldoen staat in de norm NEN-EN 1914:2016. Ga bij aanschaf van een bijboot na of het vaartuig volgens deze norm is gebouwd.

Voor oudere bijboten (al aan boord vóór 01-10-2003 voor de Rijn of vóór 01-01-2009 daarbuiten) geldt een overgangsregeling en is het voldoende als de boot op de CESNI-lijst van goedgekeurde bijboten staat. Voor nieuwe(re) bijboten is er geen lijst, dus vraag de leverancier naar het NEN-EN 1914:2016 certificaat en bewaar dit in de map met scheepspapieren. Bij een controle kan hiernaar worden gevraagd.

Bekijk hier de video die we eerder maakten over bijboten:

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker