Het ene moment zit je nog warmpjes in je stuurhuis, het andere moment red je met een noodduik van je stuurstoel je leven, en veegt een weinig toegeeflijke brug met donderend geraas de stuurhut van het schip. Een aanvaring gaat je niet in de koude kleren zitten. Intussen biedt Sensor Maritime met Bridgescout een voldoende bewezen preventiemiddel.
‘In theorie zou niemand Bridgescout nodig hoeven te hebben’, analyseert sales engineer Jorrit Okkerman van Sensor Maritime de soms voorkomende scepsis onder schippers. ‘Maar de praktijk laat zien dat ons product wel degelijk in een behoefte voorziet.’ Dat klopt: alleen EOC verwerkt al bijna elke maand een schademelding vanwege een brugaanvaring. Okkerman: ‘Met ons systeem kiezen schippers voor een extra paar ogen dat meekijkt om hun schip veilig van A naar B te krijgen.’
BRUG IN ZICHT
In de kern gaat het om een sensor met GPS-antenne, naar keuze geplaatst boven op een hefbaar stuurhuis of onder de pet ervan, via een kabel verbonden met een paneel in de lessenaar. ‘De plaatsing van de sensor maakt niet uit voor zijn werking: hij wordt afgesteld in lijn met het schip’, verduidelijkt Okkerman. Die sensor scant vervolgens tijdens een reis realtime of de stuurhut voldoende laag staat om veilig onder de brug door te varen. Dit gebeurt steeds op het juiste moment, dankzij een combinatie van de GPS-coördinaten en de kaart. Mede hierdoor laat het (gepatenteerde) systeem zich niet verwarren door bijvoorbeeld een hoge boom op de kade.
Zodra de brug in zicht komt, meet de sensor vanaf 500 meter afstand continu of het schip ongehinderd kan passeren. Okkerman: ‘Op het paneel ziet de kapitein de naam van de brug of sluis, de afstand en de tijdsduur voor het schip bij het kunstwerk is. Zo nodig kan hij de stuurhut laten zakken.’ Als op 300 meter afstand het stuurhuis (nog steeds) te hoog blijkt te staan – door onoplettendheid of door onvoldoende zakken – geeft het systeem een alarmsignaal af. ‘Op dat moment heeft de kapitein ruim voldoende de tijd om te bepalen of het stuurhuis nog kan zakken, of dat hij in de ankers moet.’
POPULAIR BIJ DE BUREN
De installatie ervan kan vrijwel altijd binnen een dag plaatsvinden. Vaak in combinatie met onderhoud, of als een schip enkele dagen stilligt. Met Duitse en Nederlandse scheepsinstallateurs heeft Sensor Maritime de afspraak gemaakt dat ze, zowel op een nieuw schip als bij vervanging, het stuurhuis standaard van een aansluitvoorbereiding voor een mogelijk toekomstige Bridgescout voorzien.
Momenteel varen er tegen de 150 schepen, waaronder containerschepen, drogeladingschepen, tankers en riviercruisers, met een Bridgescout. Veel hiervan varen onder Duitse vlag. De populariteit van het systeem bij onze oosterburen hangt samen met een Duits subsidieprogramma voor duurzame vlootmodernisering. Doordat de aanschaf van een Bridgescout binnen de voorwaarden hiervoor valt, krijgt een schipper tot 80 procent van de aanschaf vergoed. Okkerman: ‘In Nederland zie ik zo’n subsidie voorlopig niet komen. Tegelijkertijd wegen de kosten ervan, 20.000 euro exclusief installatie, niet op tegen de economische schade van een stukgevaren stuurhuis en de schade aan de brug. Nog even los van persoonlijk letsel, iets wat je zeker wilt voorkomen.’
OVER SENSOR MARITIME
Sensor Maritime begon zijn bestaan in 2017 onder de naam Bridgescout BV, naar hun systeem zoals het dat jaar op de markt kwam. Sinds 2019 draagt het bedrijf zijn huidige naam en ontwikkelt het naast Bridgescout meerdere toepassingen van sensoren voor de scheepvaart.