Zonnepanelen, extra dynamo op de hoofdmotor, schroefasgenerator of aanvullend batterijpakket: deze techniek raakt in de binnenvaart steeds meer ingeburgerd. Handig voor de bemanning, goed voor het milieu, dus dit soort innovaties kunnen we alleen maar toejuichen. Maar vanuit EOC moeten we toch ook waarschuwen voor de risico’s, want we hebben het al een paar keer flink mis zien gaan bij complexe elektrische installaties.
Er zijn steeds meer mogelijkheden voor het opwekken en opslaan van stroom en de techniek staat niet stil, dus de apparatuur wordt alsmaar efficiënter, krachtiger en voorzien van meer opties. Dat is mooi voor de binnenvaart, al komt de keuze voor die groene techniek niet altijd uit vrije wil. Op steeds meer plaatsen mag de generator niet draaien en dan wordt een accupakket een interessant alternatief. Het spaart een generatorset uit, scheelt de walstroomkabel uitrollen en het boordgebruik kan probleemloos een paar dagen doorgaan. Deze optie is populair: we zien een enorme toename in batterijcapaciteit.
BELANGRIJK: ELEKTRISCH SCHEMA VERNIEUWEN
Bij certificaatplichtige vaartuigen moeten accu’s volgens ES-TRIN worden geïnstalleerd. Daarbij wordt diverse apparatuur geplaatst, zoals extra elektrakasten en omvormers / spanningsregelaars, die aan het bestaande boordnet worden geknoopt. We hebben een dringend advies voor iedereen die deze stap overweegt of daarmee bezig is: vergeet niet de elektrische schema’s aan te laten passen en vooraf te laten keuren! Dat is niet alleen verplicht, maar ook nodig voor de eigen veiligheid. Ook bij niet-certificaatplichtige vaartuigen raden we dit aan.
EÉN DRAADJE VERKEERD
We waarschuwen niet voor niets, want we hebben al diverse schadegevallen gehad waarbij het flink misging. Zoals overspanning van dynamo’s en een niet goed functionerend Batterij Management Systeem (BMS), waardoor omvormers, spanningsregelaars en andere boordapparatuur beschadigd raakten.
Gelukkig was er geen persoonlijk letsel en we hopen dat dit zo blijft. Want naast het risico dat alle apparatuur aan boord doorbrandt, bestaat ook het gevaar van een elektrische schok of brand. Er hoeft maar één draadje verkeerd zijn aangesloten…