Jan Willem en Roline: ‘Mayday, Mayday en het wassende water’

Zo, nu heb ik zeker uw aandacht te pakken met de koptekst “Mayday, Mayday en het wassende water”. U verwacht natuurlijk een bloedstollend, nagel-kluivend verhaal over een groot zeewaardig zeilschip dat op weg is naar Kaap de Goede Hoop en daar in een verschrikkelijke herfststorm terecht is gekomen. Golven van een metertje of toen hoog teisteren boeg en zeilen. De bemanning staat keurig op een rijtje in voorover gebogen houding de maaginhoud vol kaviaar over de reling te kiepen. 

Of misschien verwacht u een iets minder spectaculair verslag over onheil op het IJsselmeer, waar het overigens flink kan spoken. Menigeen heeft op deze plas bij windkracht 6 serieus overwogen om ter plekke overboord te stappen. Laat ik u geruststellen, het angstaanjagende “Mayday, Mayday” klonk niet vanaf de Atlantische Oceaan en ook niet op het IJsselmeer met de veilige haven van Urk in zicht. Nee, de noodkreet klonk rauw vanuit de machinekamer van de supermooie Oostvaarder met de naam de “Emerald”. Waar bevond dit schip in nood zich dan? Wel, in de keurig aangeharkte Marinahaven te Kerkdriel, waar het afgemeerd lag in een mooie box aan een goed onderhouden steiger.

KRAK!!!

koelwaterleiding kraan afgebrokenOp een mooie zonnige zondag in januari 2020 vertrok Jan Willem naar onze thuishaven om onze boot te checken. Hij vertrok met een zeer verantwoordelijke opdracht; het dichtdraaien van de koelwaterleiding-kraan. Dat kun je aan de gespierde Jan Willem wel overlaten, een fluitje van een cent. Fluitend sprong hij de machinekamer in en draaide vakkundig de kraan dicht. ‘Zou die wel goed dicht zitten? Kom, nog een klein beetje vaster draaien, je weet anders maar nooit.’ Nou dat heeft Jan Willem geweten! Hij probeerde de kraan nog één klein slagje te draaien en ……. KRAK!!!! Hij had de complete afgebroken kraan in zijn eeltige handen. Vol ongeloof en afgrijzen keek hij naar de kraan en fluisterde in onvervalst Brabants: ‘k’heb ut vurballemont.’ Dit betekent in goed Nederlands gewoon: ‘ik heb het verkloot’, niets meer en niets minder.

Jan Willem had niet lang de tijd om stil te staan bij dit ongerief. Andere zaken vroegen dringend zijn aandacht, zoals bijvoorbeeld een rond gat van drie centimeter doorsnede dat nu in de bodem zat. Maar dat niet alleen, het water spoot de boot in. Niks doen was geen optie, het laten afzinken van de boot ook niet, dus voor paniek geen tijd. Iedereen verwacht een kordaat optreden. Snel t-shirt uit en in het gat frotten. Daar zat hij dan in zijn blote bast, hartje winter, de haven compleet verlaten, het gat dicht te drukken.

REDDENDE ENGELEN

Bij Jan Willem spoot de adrenaline zijn oren uit, koud had hij het niet. En nu? Gelukkig had hij zijn mobiel in de kontzak en belde de havenmeester: ‘Je moet NU komen, gat in de boot, boot zinkt als ik NU mijn t-shirt loslaat.’ De havenmeester staarde met verbaasde blik naar zijn telefoon: ‘welke zenuwlijer heb ik nu toch aan de lijn, ik begrijp er geen moer van?’ Maar hij herstelde zich, plichtsgetrouw zoals hij was: ‘Ik kom er aan.’ Jan Willem zuchtte opgelucht. Hij moest denken aan dat versleten spreekwoord “als de nood het hoogst is, is de redding nabij”. Zijn geduld werd op de proef gesteld. Minuten gingen voorbij…. nog meer minuten… de stemming sloeg om in paniek. De havenmeester wist ‘even’ niet meer aan welke steiger de “Emerald” lag.

Behalve de havenmeester was er nog één “ik-ga-ff-mijn-bootje-checken-bezoeker” op de jachthaven, die in het verleden ook een Oostvaarder had gevaren. Als we het dan toch over het verleden hebben; Ron Brandsteder van de Honeymoon Quiz, heeft de plank compleet en finaal misgeslagen toen hij in de jaren negentig tussen de zenuwachtige bruidspaartjes zong “Engelen bestaan niet”. O, nee? Ga dan maar eens hartje winter met een ontbloot bovenlijf in een ijskoude boot zitten met een gat in de bodem. Nou dan wil je de havenmeester en de “ik-ga-ff-mijn-bootje-checken-bezoeker” wel als reddende engelen om de nek vliegen. Alleen dat kon niet tijdens de strijd tegen het wassende water. Er werd kordaat gehandeld. Jan Willem met bezemsteel en t-shirt het gat dichthoudend, de “ik-ga-ff-mijn-bootje-checken-bezoeker” achter het roer. De havenmeester lichtte de buurhaven van Gent in dat de “Emerald” binnen vijf minuten zou arriveren. Jan Willem kregen toestemming om direct de takel in te varen. Binnen tien minuten hing onze trots in de touwen en stond Jan Willem bibberend na te druppelen op de kant.

BOOT WEG?

De oplettende lezer stopt nu met lezen en scrolt weer naar boven: ‘ik heb toch ook de naam van Roline gelezen? Komt zij dan niet in het verhaal voor?’ Jawel, maakt u zich geen zorgen. Terwijl Jan Willem een gevecht voerde voor het behoud van hun trotse bezit, zat Roline thuis met de verwarming op 22 graden, pantoffeltjes aan, een heerlijk glas gemberthee in de hand en een schaal chocolaatjes binnen handbereik. Er lagen er nog twee op, die waren straks voor Jan Willem, de lieverd. Ze wist nog van niets, poeh!!!!

Met Van Gent afgesproken de boot te laten ‘hangen’ en deze de volgende dag te repareren zodat de “Emerald” direct terug het water in kon naar haar eigen plekkie. Toen Jan Willem twee dagen later arriveerde was de takel leeg en de boot weg. Nu wel lichtelijke paniek en een ware zoektocht…… uuuuh foutje…. Men dacht dat de boot aan wal zou blijven de rest van de winter, dus hadden ze de boot op bokken gezet achter op het terrein. Ja, dat was wel even zoeken. Ieder nadeel heb z’n voordeel dus naast het repareren van de kraan, maar meteen het onderschip behandeld en in de verf gezet. Eind goed, al goed!!

Deze column is tot stand gekomen in samenwerking met PassantenPlaatsen Boot (PBB) onder de titel “moet je nou toch eens horen wat wij tijdens het varen hebben meegemaakt”. Ook je verhaal delen? Stuur deze samen met een paar goede foto’s naar: passantenplaatsenboot@gmail.com.  

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker