Door schade en schande

WE WORDEN STEEDS WIJZER

Naar welke schades gaat het meeste geld? Goede vraag. Bij EOC stellen we die vraag regelmatig, dan duiken we in de cijfers zodat we een gerichte koers uit kunnen zetten richting minder schades. Met als uiteindelijk doel: een veilige vaart en stabiele verzekeringspremies.

Dat doen we al jaren, maar nu willen we onze bevindingen in meer detail met je delen. Immers, bewustwording is stap één als we schade willen voorkomen. We trappen af met een ‘Schade Top 3’. Die wil je vast weten, want ook jij hebt het je waarschijnlijk weleens afgevraagd: waar gaat de premie eigenlijk heen?

ACHTER DE SCHERMEN 

Eerst even hoe we aan de cijfers komen. Iedere schade die binnenkomt, verwerken wij in ons softwaresysteem. Daarin zit een keuzelijst: eerst geven we de hoofdschadegroep aan, dan de schadesoort en tot slot de schadeoorzaak. Een voorbeeld: een schip raakt met de roeren een ondiepte, waardoor een roer krom raakt. In het schadeprogramma is dan de hoofdgroep ‘cascoschade’, de schadesoort ‘roerwerk’ en de oorzaak ‘raken’. Met de schadebedragen erbij krijgen we zo een mooie database waarop we allerlei analyses los kunnen laten.

MEESTE CASCOSCHADE DOOR AANVARING EN BRAND

De grootste schadelast komt door cascoschades, dus daar beginnen we mee. We zijn benieuwd naar de Top 3. Welke cascoschades komen het meeste voor? En dan op basis van schadebedragen, want we willen weten waar het meeste geld naartoe gaat. De oorzaken willen we ook weten. We nemen de data uit de periode 2016-2019, gesplitst in beroepsvaart en pleziervaart. Zo komen we tot vier interessante grafieken. Die spreken grotendeels voor zich, maar we pikken een paar opvallende dingen eruit. Bij de cascoschades in de beroepsvaart staat met afstand op nummer 1: ‘casco boven de waterlijn’. ‘Stuurhuis/kolom’ staat op nummer 3, best hoog in de lijst voor zo’n specifieke schadesoort. Als we kijken naar de oorzaken, dan is ‘aanvaring’ de lijstaanvoerder. Nu de pleziervaart. Hier scoort ‘casco boven de waterlijn’ nóg hoger, goed voor bijna driekwart van de schadelast. Maar de oorzaken geven een heel ander beeld, met ‘brand’ als hoofdoorzaak, gevolgd door ‘lekkage’. 

WAT KUNNEN WE HIERVAN LEREN?

We hebben nu een beeld van waar het meeste geld naartoe gaat en wat de belangrijkste oorzaken zijn. Dan de uitdaging: kunnen we bijsturen? In verzekeringsland is bekend dat tenminste 75% van alle schades wordt veroorzaakt door menselijk gedrag (‘human failure’) en gedrag veranderen, dat is lastig. Dit is precies de reden dat we onze data met je delen. Hoe kijk jij, met de grafieken in gedachten, naar je eigen situatie? Heb je een schade of bijna-schade meegemaakt en zouden anderen kunnen leren van jouw ervaring en inzichten? Over schade is soms schaamte, maar denk niet dat het bij een ander niet zou kunnen gebeuren. Pas als we niet in staat zijn om er samen van te leren, moeten we ons gaan schamen.

Daarom doen we een oproep: deel je kennis met andere verzekerden. In kleine kring, op social media of via EOC. Op onze beurt kunnen wij jouw ervaringen weer delen op onze website Varende Vrienden of in dit blad. Dus: heb je iets geleerd waar anderen wat aan kunnen hebben, dan zijn wij benieuwd naar jouw verhaal. De inbox van info@eoc.nl staat voor je open.

Wordt vervolgd: in de volgende EOC Info de uitkomsten van ons onderzoek naar een andere hoofdschadegroep. 

BRAND!
Hoe voorkom je het? Lees de brochure ‘brandveiligheid aan boord‘.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager