Data, data en nog eens data

Het jaar eindigde positief voor Shipping Technology, de Black Box Pro is af. Een leuke technische uitdaging, want zorg er maar eens voor dat die data van al die verschillende systemen zoals radar, diepgang, toeren, etc. in die Black Box worden vertaald naar leesbare informatie op het dashboard van de bijbehorende smartphone. Daarnaast moet ook de juridische overeenkomst kloppen in verband met de privacywetten. Daarvoor was een jurist nodig die met de Apples en Googles van deze tijd heeft gewerkt. Het moet helder zijn wat er gebeurt met de data.

Remco: “Wij gebruiken de data die we ophalen om producten te ontwikkelen voor de maritieme sector, maar de eigenaar van het schip blijft te allen tijde eigenaar van zijn data.” Inmiddels hebben zo’n 40 enthousiaste deelnemers hun handtekening gezet. Tijd om te gaan inbouwen op deze eerste groep schepen. Remco: “Samen met de bedrijven EMS, DMT en Alphatron proberen we in één dag installatie, testen en wegvaren te regelen. Een soort plug-and-play, maar dat is nog pionieren. We hebben nu enkele schepen aangesloten die allemaal verschillend zijn. Bij sommige moeten we nog eens terugkomen, bij andere draait het systeem dus binnen een dag. Uiteindelijk willen we de hele markt kunnen bedienen.”

MINDER SCHADE?

Dat is ook nodig, want hoe meer data in het algoritme des te sneller de ontwikkeling van een product dat aanvaringen weet te voorkomen. Deelnemers hebben nu met de Black Box Pro inzicht in hun vaargedrag en de systemen op hun schip. “Door het gelijktijdig monitoren van alle systemen op een schip, ligt het voor de hand dat eerder duidelijk is wanneer iets niet functioneert”, aldus Remco. Daarnaast wordt met de datastroom van de deelnemende schepen volop gewerkt aan een systeem dat uiteindelijk de naam “Collision Detection Static” heeft gekregen. Remco: “Daarmee krijg je aan boord automatisch een signaal wanneer het schip buiten de vaargeul of een vast object zoals oevers of kunstwerken dreigt te raken. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar met die basis kunnen we doorontwikkelen naar het “Collision Detection Dynamic”: het combineren van de eigen koers van een schip met die van een voorspelling van een tegenligger op basis van radardata. We werken stap voor stap maar wel heel hard om dit jaar weer een product uit te rollen dat gaat draaien op de Black Box Pro.” Het doel is dus ‘Collision Avoidance’: het voorkomen van aanvaringen door een zelflerend algoritme.

HULP VAN DE GEBRUIKERS

Ontwikkelen in je eentje, dat gaat niet. Daarom heeft het bedrijf de hulp ingeroepen van een clubje enthousiastelingen in een ‘Domain Expert Session’. Onder hen EOC-verzekerde André den Herder. Na de verkoop van hun schip, bouwt hij samen met zijn vrouw en oudste zoon een nieuwe “Deo Gratias” af komende zomer. André houdt nogal van vernieuwing en heeft een duidelijk doel voor ogen: “Wij willen een topverzekering, maar zo min mogelijk betalen. Met zo’n systeem wordt alles wat je aan boord doet keurig geregistreerd, handig mocht er iets gebeuren.” Een volledig zelfvarend schip vindt hij een mooi verhaal voor op zee misschien, maar niet voor op de binnenwateren. “Met een mannetje minder varen? Tja, wellicht in de toekomst. Want krijg die regelgeving maar eens aangepast. Het zou wel hartstikke mooi zijn, maar ik ben enthousiast geworden omdat ik winst zie voor onze bedrijfsvoering. We proberen namelijk aan alle kanten te bewijzen dat we het goed en eerlijk doen, met deze nieuwe tools kan dat.” Binnenkort gaat André om de tafel om te kijken of ze een deal kunnen sluiten: “Ik heb al gezegd tegen Remco dat ik het ga doen.” Met of zonder de ‘afzichtelijke rode knop’ op de lessenaar, dat is nog afwachten. Op dit moment zit die knop alleen op het testschip “Factofour”. Daar worden nieuwe ontwikkelingen als eerste gedraaid op het volledig parallel gebouwde systeem dat het schip ook kan aansturen. Met een druk op de rode knop neemt de schipper de bediening weer over. In principe gebeurt dat ook als iets uit het besturingssysteem aangeraakt wordt. Een extra maatregel dus om te laten zien aan instanties dat er aan de veiligheid gedacht wordt. Want ja, er is nog geen passende regelgeving. Dus ook dat is pionieren.

 

Varende vrienden van EOC nieuwsbrief

Ik wil graag de Varende Vrienden van EOC nieuwsbrief digitaal ontvangen.

Edwin Voerman
Edwin Voerman
Marketing, communicatie en advies

Delen