Bunkerdrama: klein foutje, grote gevolgen

‘Dat bestáát toch niet, hoe heeft dat fout kunnen gaan?!’ Bij schade is het soms de verbazing die overheerst, bij de eigenaar en bij EOC. Bunkeren in de verkeerde tank is zo’n geval waarbij alle wenkbrauwen omhoog schieten. Nog verbazingwekkender: het gebeurt regelmatig.

Smeerolie in de gasolietank, smeerolie in de drinkwatertank, drinkwater in de gasolietank, of een andere combinatie. Hoe dan ook: verkeerd bunkeren is altijd een kostbaar foutje. In het gunstigste geval wordt de vergissing op tijd ontdekt – nog tijdens het tanken – en is het een kwestie van leegpompen en reinigen van de tank. Evengoed nog een hele operatie, maar het kan nog erger. Als de foute vloeistof zich door het hele systeem heeft verspreid dan heeft bijvoorbeeld de motor schade opgelopen of zit er olie in het volledige drinkwatersysteem. Dat zijn nogal herstelposten. Met een vervelende bijkomstigheid: het betekent stilliggen, dus verlette tijd.

Doorgaans is het niet de eigenaar zelf, maar het personeel dat de slang in de verkeerde opening hangt. Maar waardoor gaat het precies mis? Te gehaast, vermoeid, slechte instructie, taalbarrière of de vul gewoon niet goed aangeduid? Onoplettendheid kun je niet altijd voorkomen, maar vergissing vaak wel, bijvoorbeeld met stickers en kleurcodering. Dat kan zomaar een tankdrama schelen.

Zo kán het haast niet fout gaan

  • plak duidelijke stickers
  • geef iedere vulleiding zijn eigen kleur
  • instrueer het personeel goed
  • neem voldoende tijd om te bunkeren

Nog een tip waar wij niet aan dachten? Deel het met EOC!

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Harco van Gijssel
Harco van Gijssel
Relatiebeheerder beroepsvaart