Verrassende onderwaterwereld

Woonarken en watervilla’s zijn soms veel groter dan je op het eerste gezicht zou denken. Naast het bouwwerk boven water, kan er zomaar nog een hele verdieping onder de waterlijn schuilgaan. Wat zit daar eigenlijk en wat hebben de bewoners te verbergen? Voor het antwoord op die vraag dalen we af tot diep in het casco en geven en passant ook nog wat waterwoningbouwtips.

Als je niet goed kijkt, zie je het geeneens. Alleen met een oplettend oog kun je opmaken dat er onder een waterwoning nog een woonlaag verstopt zit. Vaak zijn het lage ramen vlak boven de waterlijn die het weggeven: dit zijn de ramen die voor daglicht in het souterrain zorgen. Dankzij die extra verdieping kan een bescheiden formaat woonark toch heel wat vierkante meters woonoppervlak bieden.

RUIMTE BENUTTEN

Bij EOC zijn we altijd benieuwd naar wat er onder water zit, want het is het casco waar alles op drijft. Dus gaan we regelmatig bij arkenbouwers kijken als er een nieuw casco wordt gebouwd, dan weten we wat we verzekeren. Tijdens de bouw kun je goed zien wat er later onder water komt te liggen: een hoge betonnen bak, met daarin dragende scheidingswanden die de constructie versterken. In deze onderste verdieping komt de apparatuur te staan, denk aan cv en pompen. Die technische ruimte is later vaak herkenbaar doordat hier geen ramen zitten.

Wat verbergen de bewoners daar onder de waterlijn? De eerdergenoemde ‘machinekamer’, maar meestal ook de badkamer, een of meerdere slaapkamers en een berging. Dus eigenlijk wat je aan de wal op de bovenverdieping en zolder hebt. Blijft toch de vraag waarom waterbewoners het hebben omgedraaid. De reden daarvan is de hoogtebeperking die op veel plekken geldt. Woonarken mogen vaak maar 2,5 meter hoog zijn en dat is precies genoeg voor één verdieping en een stukje. Als twee verdiepingen wel mag, dan blijft een onderverdieping interessant als kelder en berging.

DE DIEPTE IN: HIER WAT BOUWTIPS

Wie een waterwoning laat bouwen, heeft wat huiswerk te doen. Allereerst moet duidelijk zijn wat de maximale afmeting is die het bestemmingsplan of de ligplaatsvergunning toestaat. Dat geldt uiteraard niet alleen bij nieuwbouw, maar is ook iets om goed op te letten bij aankoop van een bestaande woonark. Naast lengte, breedte en hoogte, kan ook de maximale diepte voorgeschreven zijn. Bedenk dat de woning naar de ligplaats gesleept moet worden, dus dat hij op het hele traject onder de vaste bruggen moet passen en dat het vaarwater overal breed en diep genoeg moet zijn. Nu we het toch over de overtocht hebben: vergeet vooral niet om deze waterdicht te verzekeren.

Met de informatie over eisen en afmeting kunnen de architect en de bouwer aan de slag. Als er een onderwaterverdieping in het ontwerp zit, dan wordt er een verzwaard en hoger betonnen casco gebouwd. Daarbij is er veel aandacht voor constructie- en gewichtsberekeningen, om te voorkomen dat de woning scheef of te diep komt te liggen. Er wordt zelfs rekening gehouden met het gewicht van de toekomstige inboedel. Een ander punt van aandacht is isolatie, want zo’n grote betonnen bak onder water zorgt voor veel warmteverlies als de isolatie niet op orde is. Maar als alles goed is doorgerekend en met zorg is gebouwd, dan wordt het heerlijk stil en ongezien slapen en badderen in de extra leeflaag onder water.

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager