Huis op sleeptouw, daar wil je bij zijn

Laatste update: 19-5-2020

Een andere ligplaats, naar het dok of een aankoop. Allemaal situaties waarin uw waterwoning loskomt van de wal en aan de reis gaat. Een spannend moment, zeker bij een ark of woonschip dat niet zelf vaart. Want er komt een sleepdienst aan te pas en dan zijn er toch wat zaken waar je op moet letten.

Het begint met de vooropname: het vastleggen van de staat van het object voorafgaand aan het transport. Dat kan heel makkelijk met foto’s en filmpjes – van de situatie buiten, maar ook binnen. In de praktijk zien we dat zo’n vooropname vaak wordt vergeten. Als er dan schade ontstaat tijdens het slepen, is het lastig om aan te tonen dat deze schade door het transport komt. Dit leidt soms tot verhitte discussies en een hoop frustratie. Daar komt bij dat transporteurs en reparatiebedrijven in bijna alle gevallen in hun voorwaarden de aansprakelijkheid hebben beperkt, wat het verhalen van de schade moeilijk maakt. Dan helpt helder bewijs enorm.

ZORG DAT JE ERBIJ BENT

Het transport, het verplaatsen naar een reparatiedok, het op de helling trekken of het aan de wal hijsen zijn spannende momenten waar je uiteraard als eigenaar bij aanwezig bent. Het gaat tenslotte om jouw huis. Toch zien we dat veel eigenaren blindelings op de ingeschakelde bedrijven vertrouwen en pas weer komen kijken als de klus geklaard is. Waarom zou je er zelf bij moeten zijn? Zodat je met eigen ogen ziet wat er gebeurt en tussentijds kunt controleren. Denk bijvoorbeeld aan te hard en te ruig varen, optredende vervormingen in het casco, het kraken van een opbouw of plotseling optredende lekkages. Wees ook alert op brand in geval van las- en brandwerkzaamheden. Ben je hierbij aanwezig, of zie je wel hoe het afloopt? Nasmeulen is een van de grootste gevaren. Als de werklui naar huis zijn, wie let er dan op?

KEN DE CONSTRUCTIE

Het takelen van betonnen bakken of stalen woonarken vraagt om extra oplettendheid. De constructies van de betonnen bakken zijn zeer divers, niet altijd is de bak egaal vlak of sterk genoeg om te kunnen hijsen. Een hobbelige onderkant kan al problemen opleveren in het dok of op de wal, zoals scheurvorming. Bij zowel betonnen bakken als stalen casco’s is de opbouw en betimmering vaak later aangebracht, toen de woonark al dreef. Het kan zijn dat die constructie niet sterk genoeg is en de vervorming die optreedt bij het hijsen niet kan hebben.

VAARPLANNEN?

Als je van plan bent om jouw drijvende huis te laten verplaatsen, neem dan altijd contact op met EOC. Wij denken mee over het juiste plan van aanpak. Ook bij vragen bel je gerust naar 088 6699545 of mail naar pleziervaart@eoc.nl. Liever een keer teveel gebeld met EOC dan te weinig.

Ook bij boot of jacht 

Hijsen, takelen, droogzetten? Ook bij een pleziervaartuig zijn er van die momenten waar je als eigenaar bij wil zijn. Want als het misgaat, blijkt de dader vaak op het spreekwoordelijke kerkhof te liggen. De tips voor woonarken gelden daarom net zo goed voor pleziervaartuigen: maak foto’s vooraf, ken de constructie en wees erbij.

Gerelateerde artikelen

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Tim Klaasen
Tim Klaasen
EOC relatiebeheer