Stuurhutschades: een update

In 2023 en 2024 waren er opnieuw veel stuurhutschades. Naast aanvaringen met bruggen, gaat het regelmatig mis bij laden en lossen. De grafiek in dit artikel toont het aantal stuurhutschades uit de drogelading- en tankvaart van de afgelopen vijf jaar. Ondanks al onze inspanningen op het gebied van preventie zien we nog geen dalende trend.

De les is duidelijk: er zijn nog veel te veel stuurhutschades. Op allerlei fronten blijft EOC proberen om daar wat aan te doen, samen met andere organisaties uit de sector, maar ook samen met onze leden. Ons nieuwste wapen in de strijd is de ‘Snelhandleiding Schip’, waar we eerder op Varende Vrienden over schreven, die helpt om schade te voorkomen.

WETEN WAT ER GEBEURT

EOC is een van de weinige scheepsverzekeraars die over dit soort statistieken beschikt. Andere verzekeraars worstelen met dezelfde stijgingen in schadelast, maar hebben vaak een minder scherp beeld van wat er in de praktijk precies misgaat. Wij noteren bij iedere schade wat er is gebeurd. Daardoor hebben we data en die analyseren we, want dat geeft inzicht in aantallen en oorzaken. Met die informatie weten we bijvoorbeeld de onderstaande top drie van oorzaken van stuurhutschade.

TOP 3 OORZAKEN STUURHUTSCHADES

  1. Afleiding
  2. Inschattingsfout
  3. Onvoldoende reisvoorbereiding

Lees hier meer over stuurhutschades.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker