In de chartervaart draag je een grote verantwoordelijkheid

Na de ernstige incidenten van een paar jaar geleden is er veel veranderd in de chartervaart. Er is nu meer aandacht voor veiligheid en meer kennis over inspectie en onderhoud van mast en tuigage. De sector heeft een grote stap gezet in professionalisering. Maar tegelijkertijd ziet onze preventiemanager Marnix de Bakker dat sommigen de boot dreigen te missen. ‘Als je met maximaal 12 passagiers vaart en niet certificaatplichtig bent, zou je kunnen denken dat je niets hoeft te doen. Maar ook dán heb je een zorgplicht.’

VERANTWOORDELIJK VOOR VEILIGHEID

De eigenaar en schipper zijn verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord. Zij moeten ervoor zorgen dat al het materieel in orde is en dat personeel en passagiers na een mooie zeildag heelhuids in de haven terugkeren. Een deel van de chartervloot ondergaat een verplichte periodieke check. De Bakker: ‘Charterschepen die met meer dan twaalf passagiers varen, moeten een certificaat als zeilend passagiersvaartuig hebben. Dat stelt eisen aan onder andere de mast en tuigage, deze onderdelen moeten elke 2,5 jaar gekeurd worden.’

Lees bijvoorbeeld ook hoe charterschipper Maria Henninger met deze keuring omging.

GEEN KEURING, HOE VEILIG IS DAT?

Sinds de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) strikter naar de veiligheid kijkt, hebben sommige eigenaren hun schip terug laten vlaggen naar pleziervaartuig. Dat baart De Bakker zorgen. ‘Het mag, zolang je met maximaal twaalf passagiers vaart. Maar de technische eisen aan een pleziervaartuig zijn minimaal en zonder de verplichte periodieke inspectie ontstaat het risico dat problemen zoals houtrot niet tijdig worden ontdekt. Je moet er niet aan denken dat een mast of giek breekt en op het eigen schip, een naastliggend schip of een drukke kade terechtkomt. Als verzekeraar denken we hier wel over na, over mogelijke schade en letselschade. Ook een eigenaar moet dat doen, want hij of zij kan aansprakelijk zijn als het misgaat.’

Als het gaat over veiligheid, is er ook nog de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) vanuit de Arbowet. Deze verplichting geldt voor iedere werkgever in de chartervaart. De Bakker verwacht dat er op termijn meer regels zullen komen voor schepen met maximaal twaalf passagiers. ‘Dit is een kwestie van tijd. Mijn advies: wacht daar niet op, maar pak je rol als eigenaar.’

MEER INFO? LEES HET INFOBLAD

In het EOC Infoblad Mast en tuigage chartervaart leggen we uit welke wettelijke eisen er precies gelden. We geven advies en handige linkjes naar de branchenorm rondhouten en het tuigboek.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker