Huis in de lucht: “Capriole” in de takels

De woonark “Capriole” van Cor Kappee moest vorig jaar verkassen naar de andere kant van Leiden, van Utrechtse Veer naar de Haarlemmerweg. Dat kon niet over het water, er was maar één optie: takelen en over de weg. Maar hoe verzeker je zoiets? Kappee klopte aan bij EOC en die maakte een polis-op-maat voor deze verhuizing. Na een zorgvuldige voorbereiding en onder toeziend oog van EOC-expert Derck de Bock kwam de “Capriole” los uit het water en begon zijn landreis.  

Eigenaar Cor Kappee

Van mij had het niet gehoeven, ik was liever op de oude plek blijven liggen waar ik al 38 jaar lag. Maar daar kwam een brug, dus moest ik naar de andere kant van de stad. Dat kon alleen over de weg. Ik heb contact met EOC opgenomen, daar hadden ze nog nooit zoiets gedaan maar ze wilden het na wat overleg wel verzekeren. Het hijsen en vervoeren was een hele hoop geregel, want het moest wel goed gebeuren, door mensen met verstand van zaken.  

De dag zelf was heel spannend en hectisch. Ze begonnen ’s ochtends vroeg met de kraan te bouwen en rond 11:00 uur is de ark op de aanhanger gehesen. We gingen ’s avonds over de weg en pas rond 01.00 uur s nachts weer het water in, want je zit daar bij het spoor en ze wilden niet het risico lopen dat de ark op een trein terecht zou komen 

Alles is goed gegaan, er is nog geen tegeltje gebroken. De ark is van een goede bakkenbouwer en die kon precies zeggen op welke plek we hem op moesten pakken. Derck is de hele dag erbij gebleven om het allemaal in de gaten te houden. Het was spannend, je hele hebben en houden in de takels en op een vrachtwagen. Maar ik ben wel mooi met mijn woonboot door Leiden geredendat kunnen weinig mensen zeggen! 

EOC-expert Derck de Bock

“Dit was echt maatwerk, zoiets doen we niet op de gewone polis. Stalen woonarken worden nog weleens gehesen en betonnen bakken versleept, maar een betonnen ark hijsen en over de weg verplaatsen is geen reguliere kost. Er zaten wel vijf of zes bijzondere momenten in: eerst slepen, dan hijsen met de kraan, dan op de vrachtwagen en rijden, dan weer hijsen en tot slot nog stukje slepen. Je moet van iedere stap het risico inschatten.  

Kappee had alles goed voorbereid en met een adviseur de vergunningen geregeld voor het afsluiten van de doorgaande weg richting Oegstgeest en het stilleggen van het treinverkeer. Ook had hij met de arkenbouwer overlegd en een hijsplan laten maken. Kappee wilde bij EOC de onzekere factoren verzekeren, zoals het van de vrachtwagen afvallen of door het asfalt zakken. Dat kon, maar we wilden verborgen schades die niet door het transport waren veroorzaakt uitsluiten. Dus hebben we vooraf een inspectie gedaan en alle kraakjes en scheurtjes in kaart gebracht.  

Na afloop hebben we weer een inspectie gedaan en er bleek geen schade te zijn. Afgezien van een paar vegen en krassen van laaghangende takken en hijsbanden, maar dat viel binnen het afgesproken eigen risico. Mooi dat je met elkaar zo’n maatwerkpolis kunt maken en verzekerden ook kunt helpen als ze met een niet-alledaagse vraag komen.

Gratis inzicht in uw risico’s?

Als EOC merkten we dat er onder schippers behoefte is aan deskundig advies over risico’s en aanvullende verzekeringen. Heeft u dit ook?

Melanie Vermaas
Melanie Vermaas
Verzekeringsadviseur pleziervaart

Delen