Een drijvend huis is geen gewoon huis

Een gewoon huis. Wie besluit om op een voormalig vrachtschip te gaan wonen wil dát in ieder geval niet. Het water lonkt, plus de vrijheid om het casco helemaal in te richten naar eigen smaak en inzicht. Maar bij de verbouwing naar woonschip doen sommige bedrijven en klussers ineens net alsof het wél een gewoon huis is. Dat loopt niet altijd af zonder kleerscheuren – of andere scheuren. 

Het grote verschil met een huis aan de wal: er zit beweging in een stalen schip. Zelfs als het stilligt en nooit vaart. Temperatuurverschillenen golfslag kunnen al voor kleine bewegingen in het casco zorgen. De scheepsromp kan ook grotere krachten voor zijn kiezen krijgen, bijvoorbeeld bij het droogzetten voor een hellingbeurt, het aanpassen van de scheepsconstructie of het aanbrengen van ballast. Er ontstaat dan beweging en vervorming. Als het goed is kan het schip dat prima hebben, dat geldt alleen niet altijd voor de woning binnenin.

MEEBEWEGEN

Een scheur in de strak gestucte muur, een barst in de glazen pui, een gescheurde betonvloer of gebroken badkamertegels, het zijn voorbeelden van hoe het mis kan gaan als het interieur onvoldoende berekend is op het beweeglijke staal. Soms ligt het aan de gebruikte materialen, soms aan de achterliggende constructie (het grondhout) of de manier van bevestigen. Wat voldoet in een stenen huis, is niet altijd geschikt voor een woonschip. 

Het recept voor lang-en-gelukkig waterwonen? Meebewegen. Het interieur moet kunnen meebewegen met het staal. De aanpassing kan simpel zijn, zoals geen grote maar kleine tegels gebruiken. Een vloer leggen die enigszins flexibel is, bijvoorbeeld een houten vloer. Of een andere wandafwerking dan pleisterwerk kiezen. Als we kijken naar de stabiele wal of naar woonarken met een betonnen bak, dan zien we ook daar weleens barsten in de woondroom. Een bekend euvel is scheuren in het stucwerk door het ‘zetten’ van het huis of de onderbouw. Geen constructieproblemen, geen aardbeving of aanvaring, maar gewoon ‘te verwachten’ en verzekeringstechnisch dus geen schade. Krab met deze kennis eens achter je oren of een afwerking wel geschikt is voor een scheepsinterieur. Het vraagt om een beetje meebewegen, van het interieur evan de eigenaar.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager