Zelfvarend schip: toekomstmuziek of realiteit?

Een van onze leden Remco Pikaart van Shipping Factory is continu bezig met het verbeteren van zijn bedrijf en de marktpositie van de binnenvaart. Zo stapte hij in de Smart Shipping Challenge, een platform voor kennisdeling in de scheepvaart.

Met het schip Saluté van 5200 ton hebben ze in 2017 een demo gegeven in slimme technieken om een schip zelf over een traject te laten varen én om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zoals sensoren voor bruggendetectie waarbij de stuurhut automatisch zakt als je de brug nadert. Of varen met automatische koers- en bochtbesturing op een vooraf ingestelde route. Alleen, dat ging Remco niet snel genoeg. Hij wil binnen 5 jaar in staat zijn om met een gereduceerde bemanning te varen. Hij benadrukt: ‘Het wordt geen science fiction verhaal, volledig onbemand varen daar blijven we weg van. Het gaat om semi-autonoom varen met een andere rol voor de bemanning.’ Hij kwam in contact met Xomnia, een bedrijf gespecialiseerd in big data en Artificial Intelligence. Met zo’n 80 mensen werken ze ook samen met partijen als KLM en NS. Hij zag de zelfvarende sloep met vijf webcams op de Amsterdamse grachten varen en werd sponsor van het project. ‘Ik dacht, dat is de missing link, daar wil ik aan meehelpen!’ De klik was wederzijds en inmiddels hebben ze samen de Joint Venture Shipping Technology opgericht.

70 SCHEPEN HEBBEN ZICH AANGEMELD

Met de “Factofour” als proefschip wordt het algoritme dat het schip moet gaan sturen eerst gevoed met kennis. ‘Het vraagt aanpassingen aan de hardware aan boord – het schip en de apparatuur – maar kostentechnisch is me dit reuze meegevallen op de “Factofour”’, aldus Remco. Een huis, tuin en keukencomputer is voor deze ontwikkeling niet geschikt. Leuk weetje: de leverancier van de hardware is Nvidia, een bekende van Tesla. Naast het technische deel is ook medewerking van het personeel nodig. Remco: ‘Ik heb aan 25 man personeel vooraf toestemming gevraagd. Ze waren gelukkig heel positief. Ze werken graag mee aan een goede ontwikkeling die de werkdruk aan boord kan verlichten.’ Inmiddels zijn de eerste testen gedaan, het schip heeft nog geen vloeiende stuurlijn maar het gaat steeds beter. Om nog sneller te kunnen ontwikkelen, moeten meer schepen worden aangesloten. Remco: ‘Afgelopen zomer hebben Shipping Technology en Tom Boerema van EOC de ontwikkelingen gepresenteerd in Zwijndrecht. De opkomst was veel groter dat we durfden hopen, 70 schepen hebben interesse! We gaan ze allemaal aansluiten de komende maanden. Alle techniek die we toepassen werkt namelijk zowel op bestaande- als nieuwe schepen. Met het aansluiten van Shipping Technology’s Black Box Pro kun je alles dat aan boord gebeurt reproduceren. Dus welke handelingen zijn er verricht door het schip en zijn kapitein. Combineer dat met een stukje software dat de gevolgen van de gekozen koers voorspelt en je hebt ook een Collision Avoidance systeem. Op de Black Box Pro zullen ook toekomstige producten gaan draaien. We zijn dus volop aan het ontwikkelen.’

‘HEB JE AAN JE VERZEKERING GEDACHT?’

Ook Tom Boerema van EOC is enthousiast. Remco benaderde EOC omdat de zelfvarende sloep van Xomnia een passende verzekering nodig had en dat lukte maar niet. Tom: ‘Binnen een week hadden we een oplossing en op tweede Pinksterdag hebben de sloep verzekerd.’ De stap om verzekeringspartner van Shipping Technology te worden was daarna vlot gemaakt. Als scheepseigenaar wil je te allen tijde een goede dekking, maar bij innovatie wordt dit aspect nogal eens vergeten. Tom: ‘Toen Remco met de Saluté zijn experiment deed in 2017 en daarmee in de pers kwam, heb ik hem maar even gebeld: ‘Joh, heb je aan je verzekering gedacht?’ Als verzekeraar schat je een risico in en daarop baseer je de voorwaarden en de premie. Als de situatie aan boord verandert, moeten wij dat wel even weten. Wij deinzen niet terug als het ingewikkeld wordt.’ Volgens Remco valt het met dat risico goed mee. ‘Onze schepen voldoen aan de huidige wet- en regelgeving en bemanningseisen. Ons systeem helpt juist schade door aanvaring te beperken. Sinds de kick-off van Shipping Technology hang ik natuurlijk regelmatig met Tom aan de telefoon’, lacht Remco.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Edwin Voerman
Edwin Voerman
Marketing, communicatie en advies