Wat als er iets gebeurt met je buitenlandse personeel?

De verantwoordelijkheden van een werkgever zijn groot. Je kent de risico’s en dekt deze zo goed mogelijk af binnen jouw financiële mogelijkheden. Echter bij het in dienst nemen van bemanning – vooral van buiten de EU en via een tussenpersoon – is extra zorgvuldigheid nodig. Als beroepsvaarder heb je in ieder geval een aansprakelijkheidsverzekering (P&I). Daarmee is je wettelijke aansprakelijkheid gedekt als er iets gebeurt, voor derden en dus ook voor jouw bemanning.

Tenminste, alleen in de basis. Want doordat je een arbeidscontract hebt afgesloten met jouw personeel, heb je automatisch meer risico en verantwoordelijkheden. Deze aanvullende aansprakelijkheid die voortvloeit uit het arbeidscontract wordt niet in de standaard dekking meegenomen. Wanneer er dan iets gebeurt met je bemanning, kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Vooral als je buitenlandse medewerker naar zijn thuisland moet om verder te herstellen en ook je tussenpersoon niet voldoende verzekerd blijkt te zijn.

HET ARBEIDSCONTRACT IS BEPALEND VOOR DE DEKKING!

Een voorbeeld. Indien een Filipijnse matroos met een POEA-contract zijn been zou breken aan boord, is de werkgever verantwoordelijk om zijn werknemer van medische zorg te voorzien. En indien nodig te repatriëren. Wanneer de medewerker niet volledig herstelt en arbeidsongeschikt wordt verklaard, bepaalt de Filipijnse wet aan de hand van het arbeidscontact waar de medewerker recht op heeft.

WERKGEVER BLIJFT AANSPRAKELIJK 

Je bent in de meeste gevallen als werkgever aansprakelijk, ongeacht of je nu zelf direct of via een tussenpersoon jouw personeel inhuurt. Indien je je bemanning inhuurt via een uitzendbureau word je nog altijd gezien als feitelijke werkgever. Medewerkers mogen niet de dupe worden van een discussie over verantwoordelijkheden tussen jou en jouw uitzendbureau. Oftewel, jij draait mogelijk op voor de kosten als je vooraf geen duidelijke afspraken hebt gemaakt en geen passende verzekering hebt geregeld. Daarom is het van belang dat je van het uitzendbureau inzicht krijgt in de arbeidsvoorwaarden en in welke risico’s zij verzekeren. Als het uitzendbureau een aanvullende verzekering heeft, is ons advies om een kopie van de polis op te vragen. Jouw bedrijf kan namelijk genoemd worden op deze polis, zodat je ook voor jouw bemanning een beroep kunt doen op deze verzekering. Wanneer je buitenlands personeel inhuurt, kunnen wij je ook verder helpen. We beoordelen het arbeidscontract en samen bepalen we of aanvullende dekking wenselijk en mogelijk is.

PITTIGE MATERIE 

We begrijpen bij EOC heel goed dat verzekeringen je weleens hoofdbrekens kunnen bezorgen. En met buitenlands personeel aan boord is het vaak al pittig genoeg. We helpen je graag met jouw specifieke situatie. Neem gerust contact op met de afdeling Marketing Communicatie & Advies op 088 6699535.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Geke Pullen
Geke Pullen
Marketing, communicatie en advies