Voorkom brand in de winterstalling

Zonnebril af, overall aan en handen uit de mouwen: het vaarseizoen is afgelopen en het klusseizoen kan beginnen. Veel booteigenaren grijpen hun kans om hun vaartuig in de winterstalling eens flink te poetsen of van een nieuwe laag coating te voorzien. Maar lees eerst even onze tips om brand te voorkomen. Want wist je dat er in de winter met enige regelmaat een loods vol boten in vlammen opgaat? 

Klussen begint meestal met het uitrollen van een haspel. Al snel ontstaat er een wirwar van snoeren in de loods, met aan elkaar verbonden haspels en verlengsnoeren. Dat doorkoppelen is link: het dunste snoer is de zwakste schakel, kan heet worden en voor kortsluiting zorgen. Kortsluiting is één van de hoofdoorzaken van brand in winterstallingen. Datzelfde risico ontstaat bij een niet volledig uitgerolde haspel of als de kabel te dun is voor het vermogen van het aangesloten apparaat. En aan het einde van een klusdag wordt nog weleens nagelaten om alles af te koppelen en op te ruimen, immers ‘morgen is het weer nodig’. Ook dat is riskant, want wat als er toch nog een stroompje loopt, of als er water in de haspel komt? Grote branden ontstaan vaak in de nacht, wanneer er niemand aanwezig is om te blussen of de brandweer te bellen.  

WARM GEREEDSCHAP

Elektrische kacheltjes zijn ook zo’n begrijpelijk, maar risicovol gereedschap van de klusser. Voor veel lakken en kitten moet de temperatuur even opgekrikt worden en de boot in de winter vorstvrij en droog houden is natuurlijk ook prettig. Maar gebruik ze uitsluitend als er iemand aan boord is, dat geldt voor zowel ventilatorkachels als oliegevulde radiatoren. Bedenk wat er kan gebeuren als er iets omvalt op een warme kachel en er niemand is om in te grijpen. Naast direct brandgevaar door de hitte die ze produceren, trekken deze apparaten veel stroom en kunnen daardoor kortsluiting veroorzaken. 

GEEN KLUS GEPLAND DEZE WINTER?

Check wel even de accu’s en schakel indien mogelijk het 12V/24V-boordsysteem uit. De ruimte waarin de accu’s staan moet schoon, droog en goed geventileerd zijn. Zorg dat de accu’s helemaal zijn opgeladen en de accupolen afgeschermd. Schakel alle apparatuur zoals koelkast en pompen uit en laad de accu’s periodiek bij en alleen als er iemand aan boord is. Acculaders en omvormers willen nog weleens doorbranden.  

OOO NEE, BRAND!

Onwetendheid, onverschilligheid en onvoorzichtigheid: brand ontstaat vaak door deze drie O’s. Om daar wat aan te doen geven we 10 tips voor verantwoord en veilig klussen.  

  1. Ruim haspels na het werk op en plug alles uit. 
  1. Rol een haspel helemaal af bij gebruik.  
  1. Plug acculaders en omvormers uit.  
  1. Zet kachels uit als je van boord gaat. 
  1. Voorkom brand door broei en voer gebruikte poetsdoeken af of berg ze op in een afgesloten blik. 
  1. Let extra op met las- en slijpwerkzaamheden, vooral in de buurt van isolatiemateriaal en vettigheid op het vlak. Zorg voor een brandwacht met een sproeischuimblusser van minimaal 6 liter.  
  1. Sluit het gas aan boord af, verwijder de gasflessen en plaats deze in de daarvoor bestemde ruimte.  
  1. Ga na wat de vluchtroute is. 
  1. Zorg dat er altijd een goed werkende brandblusser in de buurt is. 
  1. Geef onveilige situaties door aan de eigenaar of beheerder van de stalling. 

De boot veilig de winter doorloodsen? We hebben nog veel meer tips, deze lees je hier.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker