We krijgen geregeld melding van schade door vocht, opvallend vaak in de woning vóór. Voorwoningen worden meestal bewoond door bemanningsleden, of zijn zelfs helemaal niet in gebruik. En als er schade optreedt? Dan is er zeker niemand thuis. Vocht is geniepig, want een klein beetje kan op termijn voor veel ellende zorgen. Dé manier om het droog te houden: kijk, ruik en meet regelmatig.
Neem op gezette tijden een kijkje in de voorwoning, dan weet je wat er zich afspeelt. Het is misschien wat ongemakkelijk om als eigenaar het bemanningsverblijf te betreden,maar inspecteer de voorwoning bijvoorbeeld maandelijks. Doe dit om privacy–redenenin overleg met en in bijzijn van de bemanning.
Zo’n inspectie heeft vaste aandachtspunten. Zijn er sporen van lekkages? Zijn de kitnaden en voegen van het tegelwerk in de keuken en sanitaire ruimten nog in goede staat?Is de ventilatie afdoende of is er sprake van condens op de ramen en/of raambakken? Werkt (indien aanwezig) de afzuiging in de badkamer? Werken de keukenapparatuur, afzuigkap en vaatwasser naar behoren? Wat is de luchtvochtigheid?
De voormachinekamer staat ook op de checklist. Zijn er sporen van lekkage langs doorvoeren vanuit de voorwoning? Wat is de toestand van de vuilwaterinstallatie? Is de beluchter van de overboord–vuilwater niet verstopt? Heeft je schip een benedenwoning, kijk dan regelmatig onder de vloer; is het droog of staat er water? Is er een vocht– of bilge–alarm aanwezig? Controleer de werking van het alarm.
KLEIN LEK, GROTE SCHADE
Lekkages, hoe klein ook, kunnen op termijn de gehele voorwoning aantasten. Bijvoorbeeld als de vloerisolatie met vocht verzadigd raakt.De vloerafwerking is vaak van een dicht materiaal, bijvoorbeeld pvc, dus komen problemen pas aan het licht als de vloer begint door te zakken of de plinten en onderzijdenvan de wanden gaan schimmelen. De oorzaak kan klein zijn: een lekke kitnaad in een douchecabine, slechte voegen in het tegelwerk of een lekkende afvoer van een vaatwasser of wastafel. De gevolgen staan niet in verhouding: grote schadeposten, reparatiekosten en vaak ook tijdverlet. Zonde, want veelal te voorkomen door regelmatigeven een kijkje te nemen.
Ook als een voorwoning niet wordt gebruikt, is regelmatige controle verstandig. Is (bij een langere periode leegstand) het drinkwatersysteem van druk gehaald? Is de voorwoning verwarmd tijdens vorst? Zijn waterhoudende systemen afgetapt? Staat er geen water onder de vloer van de benedenwoning? Ook bij leegstand is ventilatie wenselijk, dan blijft de voorwoning fris en kanzóweer in gebruik genomenworden.
VOEL JE NATTIGHEID? KOM IN ACTIE!
Als je een lekkage aantreft of vermoedt, doe dan nader onderzoek. Heel belangrijk: laat een vochtmeting uitvoeren. Natte vloerisolatie, zeker in combinatie met een dichte vloer, droogt NOOIT vanzelf! Als je het probleem tijdig signaleert, kan een gespecialiseerd bedrijf de isolatie mogelijk nog drogen. In dat geval zijn de herstelkosten lager en kan het schip meestal gewoon blijven doorvaren.