De aandrijflijn van een schip is niet zomaar wat aan elkaar geknoopte techniek. Het is een zorgvuldig samengesteld geheel van componenten, die samen zorgen voor een soepele en betrouwbare voortstuwing. Bij reparatie of vervanging is het altijd een risico dat er wel naar de losse onderdelen, maar niet goed naar het geheel gekeken wordt. Daardoor kan forse schade ontstaan en geen voortstuwing betekent ook stilliggen. Goed dus om hier als eigenaar scherp op te zijn.
HET GEVAAR VAN DE TORSIETRILLING
Als motor, motorrubbers, koppeling (met aangebouwde componenten), flexibele koppeling, schroefas met lageringen en schroef niet op elkaar zijn afgestemd, ontstaan er zogeheten torsietrillingen. Deze trillingen merk je niet, maar de hele boel kan erdoor vastlopen. Gelukkig kan bij een wijziging in de aandrijflijn van tevoren worden voorspeld of er trillingen op gaan treden, dat heet een torsietrilling-berekening. Laat bij een motorvermogen vanaf circa 150 kW altijd zo’n berekening uitvoeren als er iets verandert in de aandrijfinstallatie. Let op: ook het plaatsen van een reserveschroef is een aanpassing.
ALLE INFO? LEES HET INFOBLAD
Hoe zit het precies met die torsietrilling-berekening, wat komt er kijken bij het plaatsen van een nieuwe motor, wat wil EOC weten en hoe zit het met de certificaten? Het Infoblad Voortstuwingsinstallatie geeft antwoord op al deze vragen.