Varen op waterstof ineens in een stroomversnelling

Waterstof als brandstof is veelbelovend maar er zijn ook veel vragen. In deze serie gaat EOC op zoek naar antwoorden. We spreken leden en leveranciers, kijken naar de binnenvaart, passagiersvaart en pleziervaart en zetten ons zoeklicht op veiligheid en verzekering. Want één ding is zeker: de ontwikkelingen gaat snel en dan kun je maar beter goed zijn voorbereid.

Lang leek het een utopie: rijden of varen op waterstof, met als uitstoot alleen een straaltje puur water uit de uitlaat. Maar de ontwikkelingen gaan nu heel snel en binnen een paar jaar zullen er schepen rondvaren op deze schone brandstof. Sterker nog, de pioniers zijn al aan het bouwen.

Waarom waterstof zo interessant is, legde prof. dr. Ad van Wijk uit tijdens de ledenvergadering in juni. Met elektriciteit kun je uit water waterstof maken en die stof kun je veel makkelijker en goedkoper opslaan en transporteren dan stroom. Op de plek waar je de energie nodig hebt, zet je met een brandstofcel de waterstof weer om in elektriciteit, bijvoorbeeld om een elektromotor aan te drijven. Idealiter maak je waterstof met groene stroom en volgens Van Wijk is er wereldwijd ruimte genoeg voor zonne- en windparken en zal Nederland, niet anders dan nu met gas en olie, die energie moeten importeren. In de vorm van waterstof, via bestaande gasleidingen.

VERDER MET WATERSTOF

In de vrachtvaart komt het volledig elektrisch varen langzaam op gang, omdat je snel tegen de grenzen van de batterijen aanloopt. Als er grotere afstanden moeten worden afgelegd, wordt het batterijenpakket te groot, te zwaar en te duur. Ook is het aantal uitwisselbare batterijcontainers dat je hiervoor nodig hebt enorm. Varen op waterstof zou een oplossing kunnen zijn en door waterstoftanks bijvoorbeeld in containers aan dek te plaatsen, kan het veilig worden toegepast. De eerste proefprojecten zijn gestart en Van Wijk voorspelt dat we de komende tien jaar een grote omschakeling naar waterstof gaan zien, ook in de binnenvaart.

sloep op waterstof

INNOVEREN DOE JE SAMEN

De sloep op de omslag van dit artikel vaart er al op. Niek Koops, directeur van Marine Service Noord, en collega’s bouwden de reddingssloep uit 1954 om tot waterstofboot, vooral om ervaring op te doen. Koops: ‘Veel mensen praten over waterstof, maar wij wilden weten waar je in de praktijk tegenaan loopt. Met ons bedrijf zijn we actief in de maritieme werktuigbouw. We ontwerpen, maken en monteren maritieme leidingsystemen voor gassen, waaronder waterstof. De sloep gebruiken we om de ontwikkelde kennis in de praktijk te brengen, dat doen we samen met studenten uit het mbo en hbo. We hebben veel kunnen testen en veel geleerd over bijvoorbeeld het combineren van vermogen en actieradius. Wij geloven in samenwerken en willen onze kennis graag delen, zo zijn we ook met EOC in gesprek geraakt. Onze ervaringen gebruiken we weer voor nieuwe projecten.’

Tip: lees het EOC Infoblad Onderhoud elektrische voortstuwing om precies te weten wat nodig is om je elektrische motor (e-motor) goed te onderhouden. De belangrijkste aandachtspunten staan hier op een rij.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager