Vaarklaar maken van je boot: waar moet je naar kijken?

Het recreatie- en vaarseizoen zal per 1 april weer van start gaan. Zodra je weer het water op kan is het fijn als je boot helemaal vaarklaar is, dus lekker gesopt en goed nagekeken. In dit artikel geven wij je de handvatten waar je zoal op moet letten voordat je weer het water op gaat.

Schoonmaken van de boot kan op vele manieren, de één wast de boot met Dreft (niet aan te raden), andere gebruiken autoshampoo zoals Wash & Shine die een bepaalde beschermfilm achter laat. Daarnaast zijn er ook genoeg milieuvriendelijke jachtreinigers op de markt.

Veel mensen gaan de boot te water of in de winterstalling poetsen. Vaak doen ze dit eerst met een poetsmachine en daarna zetten ze hem in de was. Dan glimt de boot en is hij weer beschermd voor bijna het hele seizoen. Je kunt je boot natuurlijk ook laten poetsen door een erkend bedrijf.

Na het poetsen gaan we over naar het motoronderhoud. Het gebeurt geregeld dat mensen aan boord stappen en benieuwd zijn of de motor nog start. Ze starten hem en draaien gemeerd in de box onbelast en zetten de motor na 20 tot 25 minuten stil. Dat is heel slecht voor de motor want die is dan nog niet op temperatuur. Daarnaast vergeten ook veel mensen een aantal cruciale punten te controleren voordat ze starten:

  • Brandstof: gedurende de winter vormt er condens in de brandstoftank. Water is zwaarder dan diesel dus staat dit op de bodem van de tank. Het is daarom belangrijk de brandstoftank af te tappen en dit te herhalen totdat er geen water en troep meer uit de aftap (waterzak) komt. Water is ook nog een goede basis voor de bacteriënbron in de brandstof. Mensen die geen waterzak hebben kunnen dit aftappen bij de aanzuigmotor of bijvoorbeeld kachel of kunnen het brandstof-/waterseparatiefilter controleren. Verder is het belangrijk dat het filter en mogelijk de inspectie glazen of aftappen op het filter gecontroleerd worden op water en vervuiling. Ervan uitgaande dat in het najaar of de winter alle filters al zijn vernieuwd. Controleer tevens op eventuele lekkages.
  • Voor het starten hebben we op de meeste jachten te maken met een elektrisch gedreven startmotor. Het is dus belangrijk dat de accu in een goede conditie verkeert. Heb je een onderhoudsvrije accu, dan is het inspecteren van de aanduiding en mogelijke corrosie van de accupolen aan te raden. Bij een welbekende natte (lood zuur) accu moet gecontroleerd worden of het waterniveau per cel nog voldoende is (zonodig bijvullen), of de polen zuiver zijn en mocht je de mogelijkheid hebben om het accuzuur te wegen dan geeft dit een beeld van de staat en of de accu geladen is. Vele jachten zijn uitgerust met een accu monitor systeem, hierop is vaak de voltage van de accu al af te lezen. Laad zonodig de accu op met een geschikte lader. Is de accu slecht? Vervang deze dan om problemen in het vaarseizoen te voorkomen.
  • Koelsysteem: controleer het waterniveau in de expansietank. Voor deze motor met een natte uitlaat is het belangrijk dat het koelsysteem vrij is van obstakels zodat er voldoende flow is. Controleer de aanzuigpijp en daarmee het wierfilter, controleer de rubberen impellor van de pomp op schade en scheuren en/of vervang de impellor. Controleer de koelwaterslangen op veroudering, scheuren en lekkages. Controleer na het starten of er ruimschoots water uit de uitlaat komt. Soms is het nodig om de koelers/bundels te reinigen.
  • Olie: ervan uitgaande dat de motor in het najaar of de winter zijn beurt heeft gehad en daarbij de olie en het filter zijn vervangen, is het belangrijk het oliepeil te controleren alvorens te starten. Dit kan bij de meeste motoren nog met een oliepeilstok. Kijk hierbij vooral of de olie zwart is of blank, maar dat hier geen grijze verkleuring aanwezig is, want dan gaat het niet goed. Daarnaast is een te hoog oliepeil ook niet goed, dit kan duiden op een interne lekkage en anders, als te veel aan olie bijvullen simpelweg de oorzaak is geweest, kunt u de motorolie gaan gebruiken. Controleer op eventuele lekkage. Controleer ook het oliepeil van je keerkoppeling en inspecteer op eventuele lekkages.
  • Een veel vergeten maar toch essentieel onderdeel is de v-snaar. Controleer deze op eventuele scheuren en/of schades, controleer ook de spanning van de riem en stel deze zonodig bij. Controleer daarnaast of je schroefas vrij kan draaien, door deze met de hand te draaien of te tornen.

Is dit alles in orde dan is het grote moment daar, de motor mag gestart worden.

  • Controleer na het starten het rookgedrag van de motor (zeker als deze warm is) en bij de natte uitlaat of er voldoende water meekomt uit de uitlaat.
  • Inspecteer de motor nogmaals op eventuele lekkages.
  • Mocht je de motor in de box of langs de wal gemeerd warm laten lopen, kun je dit het beste belast doen (schroef in zijn werk). Controleer van te voren of je wel deugdelijk gemeerd ligt en of je niet je zwemmende collega watersporter met de eerste zonnesteek in de schroef draait.
  • Controleer ook het stuurwerk op functionaliteit en voor hydraulisch systeem op olieniveau en lekkages.

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Tim Klaasen
Tim Klaasen
EOC relatiebeheer