Test, test…en ‘knik’ zei de autokraan

Raar maar waar: ook bij een veiligheidstest kan schade ontstaan. Begin dit jaar zijn de regels voor kranen en dus ook autokranen aangescherpt. Ze moeten een praktijktest ondergaan en niet alle exemplaren doorstaan deze test. Als de kraan daarbij knikt is dat een duidelijke ‘fail’, met meer gevolgen dan alleen een aangevinkt hokje.

Er zijn sinds 1 januari 2020 al meerdere autokranen beschadigd geraakt bij het testen en we verwachten dat er meer zullen volgen. Bij een beschadigde autokraan wordt vaak een beroep gedaan op de verzekeringspolis, dus in het belang van de leden willen we waar mogelijk dit soort schade voorkomen.

25% extra

Bij autokranen ouder dan 1995 is vaak geen sterkteberekening beschikbaar. Een erkende kraankeuringsinstantie voert de test dan uit met het gewicht dat op de autokraan staat of met een gewicht gebaseerd op de huidige auto van de eigenaar. Wat een eigenaar vaak niet weet of geen rekening mee houdt: als er geen berekening van de autokraan beschikbaar is, dan wordt deze getest met een 1,25-voudige belasting. Daar blijkt niet elke autokraan tegen bestand.

Oorzaken van beschadiging

  • Overbelasting (autokraan is niet geschikt voor het gewicht).
  • Vermoeidheid (laatste zetje).
  • Gebreken in de constructie.

Voorkom schade en discussie

  • Laat eerst de autokraan door een specialist controleren en laat dan pas de kraan testen (goedkoop is duurkoop).
  • Laat bij twijfel over de constructie en het (gewenste) gewicht eerst een sterkteberekening maken.
  • Maak voorafgaand aan de test met 1,25-voudige belasting goede afspraken met de erkende keuringsinstantie.
  • Neem geen onnodige risico’s.

 

Gratis inzicht in uw risico’s?

Als EOC merkten we dat er onder schippers behoefte is aan deskundig advies over risico’s en aanvullende verzekeringen. Heeft u dit ook?

Niels van Leeuwen
Niels van Leeuwen
EOC Expertise

Delen