Stroom opwekken met de luikenkap

‘Luik met zonnepanelen is ‘stand-alone’ generator’

De binnenvaart is een innovatieve sector, maar terwijl veel daken aan de wal er vol mee liggen, zie je in de vaart nog bijna geen zonnepanelen. Daar komt nu langzaam verandering in. Het jonge bedrijf Wattlab ontwikkelde een systeem dat dunne zonnepanelen integreert in scheepsluiken, zodat de luikenkap van een simpele ladingbeschermer ook een energiebron wordt. EOC was betrokken bij hun eerste pilot en we gaan kijken hoe het er nu mee staat.  

Die lichtgewicht zonnepanelen, die zo goed werken op onze auto voor de Solar Challenge, waarom zie ik die nergens terug? Bo Salet verbaasde zich hierover, al tijdens zijn studie aan de TU Delft. Hij zag een bredere potentie voor dit type zonnepaneel en richtte samen met twee Solar Teamgenoten Wattlab op. Inmiddels bestaat de Rotterdamse startup vijf jaar, werken er acht mensen en levert het bedrijf zonnepanelen voor verschillende toepassingen in de logistiek. Salet: ‘Voor ons is dat de meest logische markt, vooral de maritieme sector. Schepen zijn niet verbonden met het net, de energievraag aan boord is hoog en er is een groot beschikbaar oppervlak: de luikenkap. We hebben de samenwerking met luikenfabrikant Blommaert gezocht en een systeem met dunne, lichtgewicht zonnepanelen ontwikkeld. Een luik met zonnepanelen kun je zien als een stand-alone generator.’ 

Bo Salet

22.000 LITER BRANDSTOF BESPAREN

De eerste pilot was op het ms “Oleander”. Salet: ‘We hebben toen veel geleerd. Lloyds keek mee, zodat hun mening mee kon in het ontwerp en EOC was ook betrokken, want het is belangrijk dat het verzekerbaar is. Inmiddels hebben we een tweede pilot gedaan en verschillende testen uitgevoerd, met trillingen en schokken, hoge temperaturen en zout water. We hebben her en der wat aanpassingen gedaan en het systeem is nu klaar voor de markt. Zeven schepen varen er al mee rond en er is veel interesse.’ En de opbrengst van de panelen, hoe is die in de praktijk? ‘Die bleek hoger uit te vallen dan verwacht. Een schip van 110 meter kan per jaar 61 MWh opwekken en daarmee 22.000 liter brandstof besparen. Naast brandstofbesparing zijn er andere voordelen: de generator kan vaker uit, de walstroomkabel hoeft minder vaak uitgerold en klanten zien dat je een schoner schip hebt. De terugverdientijd is vijf jaar, maar met de stijgende brandstofprijzen en mogelijk straks een CO2-taks kan dat korter worden.’ 

HOE WERKT HET SYSTEEM VAN WATTLAB?

De vlakke, matte zonnepanelen zijn bovenop het luik bevestigd, aan de zijkant zit de connector. De rest van de techniek gaat schuil aan de onderkant: per luik een micro-omvormer die van de gelijkstroom (DC) uit de zonnecellen wisselstroom (AC) maakt. Daardoor kun je veilig in- en uitpluggen. Een luik produceert op die manier gelijk 380V, drie fase krachtstroom. Via een aansluiting in de den of een meelopende kabel wordt het boordnet gevoed of een accupakket opgeladen. Het systeem is geschikt voor zowel rolluiken als stapelbare luiken en retro-fit is mogelijk.  

EOC IN DIT VERHAAL

EOC maakt innovatie mogelijk en stimuleert de ontwikkeling van ‘groene’ scheepstechniek. Door samen met de eigenaar en de fabrikant op te trekken – zoals bij de pilot op de “Oleander” – kunnen we in een vroeg stadium meedenken over veiligheid en risico’s. We geven input, maar leren zo ook zelf de systemen kennen. Dan weten we wat we verzekeren, als de vraag eenmaal komt.  

Plannen om zonnepanelen te installeren, op de luiken of elders aan boord? Informeer bij EOC of er gevolgen voor de verzekering zijn, want als eigenaar wil je je investering wel veiligstellen. Neem contact op met de vaste relatiebeheerder of vraag het onze afdeling Beroepsvaart, bereikbaar via beroepsvaart@eoc.nl en telefoonnummer 088 6699535. 

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager