In december 2024 veroorzaakte een schip schade aan de sluisdeur van Müden, met grote gevolgen voor de scheepvaart. Gelukkig konden de schepen die op de Moezel vastlagen vrij snel worden vrijgemaakt, maar de sluis bleef tot februari gesloten voor reparatie. Tijdens deze periode ontving EOC veel vragen over de verzekering en dekkingen.
We merkten dat er regelmatig verwarring was over het verschil tussen de uitgebreide stremmingsdekking en de aanvullende tijdverliesverzekering. In dit geval was de stremmingsdekking van toepassing. Om het een en ander te verhelderen, leggen we dat in dit artikel graag uit.
HOE WERKT DE STREMMINGSDEKKING?
Elke polis heeft een basisdekking voor stremmingen. Dit betekent dat bij een gedekt evenement de verzekeraar een onkostenvergoeding uitkeert. De voorwaarden hiervan zijn:
- Vergoeding: € 0,25 per verzekerde tonnage per dag
- Toepasbaar op: motorvrachtschepen, motorbeunschepen en motortankschepen
- Eigen risico: 96 uur
- Maximale uitkeringsduur: 20 kalenderdagen
Leden die een hogere vergoeding willen en een kortere eigen risico-termijn, kunnen een uitgebreide dekking afsluiten tegen een aanvullende premie:
- Vergoeding: € 0,50 per verzekerde tonnage per dag
- Toepasbaar op: motorvrachtschepen en motortankschepen
- Eigen risico: 48 uur
- Maximale uitkeringsduur: 20 kalenderdagen
TEGEMOETKOMING BIJ EXPLOITATIEVERLIES
Naast de stremmingsdekking is er een aparte regeling voor exploitatieverlies bij een gedekte schade aan het schip. Deze basis tijdverliesverzekering helpt om de financiële gevolgen van stilstand gedeeltelijk op te vangen. De voorwaarden hiervoor zijn:
- Vergoeding per kalenderdag:
- Basisbedrag: € 50,00 per dag
- Aanvullend: € 0,26 per tonnage
- Wachttermijn: 14 dagen
- Maximale uitkeringsduur: 30 kalenderdagen
- Leden kunnen ervoor kiezen om het uitkeringsbedrag per dag te verhogen tegen een aanvullende premie.
MEER WETEN?
Kijk hier voor een volledig overzicht van de voorwaarden en dekkingen. Neem bij vragen over dekking of polis – of voor een uitbreiding – gerust contact op met de relatiebeheerder.