Sluipende sloophamer achter de betimmering

“Schip loopt waterschade op”, kopt de regionale krant. Op de wal moeten ze erom grinniken; die boot kon zeker niet tegen water. Of de schipper er ook om kan lachen meldt het bericht niet, wel valt te lezen dat de betimmering de vuilcontainer in kan. Oorzaak? Heel suf: een lekkende leiding. Volgens de verzekeraar loopt de schade in de tienduizenden euro’s, zo staat er tot slot.

Herkenbaar, want bij EOC zijn we er best vaak mee bezig, met waterschade. Het is nooit een kwestie van ‘even snel fixen’, meestal heeft het water een behoorlijke ravage aangericht. Neem nu een lekkage onder de vloer of achter de betimmering. Ook al gaat het om kleine hoeveelheden water, als het al jaren lekt dan is de isolatie een natte schimmelpap geworden en is het grondhout of plaatmateriaal verrot. De betimmering moet dan deels of geheel gesloopt en vervangen worden. Daar is de timmerman wel even zoet mee; het herstel kan zo een paar weken duren en al die tijd is de woning niet bruikbaar en ligt het schip stil. De reparatiekosten van een achterwoning van een groot schip kunnen oplopen tot 300.000 euro. Dat is niet om te lachen.

Bij een grote lekkage of als er water van buiten komt, heb je het meestal eerder door. Dan is de isolatie wel verzadigd met water, maar het grondhout nog niet aangetast. De oplossing in dat geval: drogen. Er worden gaten gemaakt om hierdoor droge lucht in de isolatielaag te blazen. Dit geföhn maakt wel wat herrie, maar het schip kan gewoon doorvaren en de betimmering blijft intact. Het werkt natuurlijk alleen bij een ‘schone lekkage’, dit wil je niet met zout water of toiletwater proberen.

De oorzaken? We hebben een lange lijst: gebroken pvc waterafvoeren, lekke aansluitringen van de waterkraan, lekke doucheputjes, doorgeroeste plafonds van drinkwater- en ballasttanks en ga zo maar door. Laatst hadden we een geval van een doorgeroeste ontluchtingsleiding van een ballasttank. Die leiding liep door de roef en was netjes weggewerkt achter de betimmering. En ja, dan wordt inspecteren lastig. Net als bij afwateringsleidingen die vanaf de roef komen of ontluchtings- en vulleidingen van drinkwatertanks. Alleen met een endoscoop of kleine camera kun je de staat beoordelen; maar wie doet dat? De lekkage merk je pas op als het water een hoop schade heeft aangericht. Eigenlijk is zo’n constructie een garantie voor ellende en zou je een dergelijke leiding elke 15 jaar moeten vernieuwen.

LEKKAGE-VERKLIKKERS

  • Condens op ramen (meer dan vroeger)
  • Muffe geur bij binnenkomen kamers of roef
  • Hydrofoor slaat vaak aan
  • Koude vloer
  • Verwarmingen moeten steeds worden bijgevuld

PREVENTIE-TIPS

  • Inspecteer je bunkers en tanks zelf of laat ze minstens elke 7 jaar door een inspecteur of expert controleren.
  • Ga na of er achter de betimmering leidingen lopen en controleer deze of laat ze controleren (wij weten welke bedrijven deskundig zijn en kunnen hierin adviseren).
  • Laat in je roefvloer controle- of aftappunten maken en controleer regelmatig op vocht (speciaal in de buurt van badkamers en keukens).
  • Laat bij bunkeren van drinkwater of ballast de slang of pomp niet langer lopen dan nodig.
  • Laat een automatische afslag op uw ballasttanks maken en/of installeer een akoestisch alarm dat waarschuwt als je drinkwatertank of ballasttank vol raakt.
  • Kit de douche en badkranen af.
  • Vervang kitranden langs bad en douche op tijd.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker