Slimme melder kan schade voorkomen

We schreven er al een artikel over in onze laatste uitgave van de EOC Info: een slimme melder kan (water)schade voorkomen. Er zijn veel melders te koop om water, gas en rook te detecteren, maar een goed en robuust systeem dat de belangrijkste risico’s bewaakt is moeilijk te vinden. En vaak zijn deze systemen te omvangrijk en te duur. Wat kan een slimme melder en hoe werkt het? En welk systeem kun je nu het beste aanschaffen? We leggen het je uit.

Beter slapen terwijl je vaartuig zelfs bij vorst gewoon te water ligt? Weten dat een poging tot inbraak meteen gemeld wordt? Maar ook zelf de temperatuur aan boord monitoren in de winter of je accuspanning in de gaten houden. Dat kan, zonder Wi-Fi, met het systeem van YachtProtect. Dit systeem is ontwikkeld door onze verzekerde Jan Kooijman en zijn compagnon Erik Martens met hun ICT bedrijf Techtronix. Het is bedoeld om schepen te beveiligen tegen een aantal risico’s, waardoor meestal forse schades kunnen worden voorkomen.

‘Ik ben een jachtbezitter en techneut dus één en één is twee. Het idee is ontstaan uit eigen behoefte. Ik wilde een aantal belangrijke waarden aan boord kunnen monitoren, waar ik ook ben. Mijn ideeën ben ik gaan delen met andere bootbezitters, waaronder Ton van Dongen van EOC. Er bleek veel animo voor te zijn. Toen besloot ik dat we het breder moesten maken zodat het inzetbaar zou worden voor meer mensen’, aldus Jan Kooijman.

Ook wij als verzekeraar lopen jaarlijks tegen schades aan die voorkomen hadden kunnen worden als de eigenaar tijdig gewaarschuwd zou zijn. Reden genoeg om dit systeem te testen en de bevindingen met jullie te delen.

EENVOUDIGE INSTALLATIE EN GEMAKKELIJK IN GEBRUIK

We vroegen makers Jan en Erik ons uit te leggen hoe het systeem precies werkt en wat erbij komt kijken om deze aan boord te installeren. Zij leggen het als volgt uit.

Het apparaat zelf is eenvoudig te installeren aan boord. Bij metalen boten wordt deze met magneten in de boot vastgeplakt, voor een polyester boot is een andere uitvoering geschikt. De sensor(en) word(t)(en) vastgeklikt op de bodem en het geheel wordt daarna aangesloten op het accusysteem van het schip. Vervolgens maak je op de website een account aan. Met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord kun je daarna overal inloggen op jouw pagina. Hier kun je vervolgens jouw systeem naar eigen wens inrichten, inclusief het instellen van de meldingen die je wil ontvangen op je laptop en/of smartphone. Ook vind je hier makkelijk en snel de complete historie van het apparaat terug.

Vier keer per dag rapporteert het systeem de waarden aan boord en stuurt deze door middel van een bericht door naar je laptop of smartphone. ‘Uiteraard wordt in noodsituaties of gevallen van afwijkende waarden direct een alarmbericht doorgestuurd naar je telefoon, zodat je meteen actie kunt ondernemen. Dat is natuurlijk de essentie van dit systeem’, aldus Erik Martens.

INZETBAAR OP MEERDERE GEBIEDEN

Oké, een slimme melder van YachtProtect dus. Maar waarvoor kan ik deze dan allemaal precies gebruiken? Deze is inzetbaar op meerdere gebieden, te weten:

Waterniveaudetectie: denk bijvoorbeeld aan een lekkage waardoor het schip geleidelijk wat dieper gaat liggen en vanwege hevelen opeens heel snel vervuld en soms zelfs zinkt!
Gas- en rookmelder: ook een beginnende brand kan in een vroege fase worden ontdekt, zodat deze en daarmee de (rook) schade beperkt blijft.
Temperatuursensor: in de winter kun je de kachel controleren door de ingebouwde temperatuursensor. Zo weet je altijd hoe warm het is aan boord.
Inbraakalarm: krijg een melding wanneer onbevoegden zich op jouw vaartuig bevinden, indien gekoppeld met een (bestaand) inbraakalarm systeem.
Accuspanning check: verder houdt het systeem de accuspanning in de gaten en geeft melding bij afwijkende waarden.

YachtProtect is gericht op de pleziervaart, maar ook beroepsvaarders kunnen gemak hebben van het gebruik van dit systeem. Denk bijvoorbeeld aan pontons in de natte bouw of een werkschip die in het water overwintert.

BEVINDINGEN VAN GEBRUIKERS

Nu we weten hoe het systeem werkt en waarvoor het inzetbaar is, zijn we ook erg benieuwd naar de ervaring van gebruikers. EOC-verzekerde Gerard Waalwijk testte YachtProtect aan boord van zijn sleepboot “Fenna”.

‘In het verleden heb ik meerdere systemen aan boord gehad, maar geen één zo makkelijk in montage en gebruik als deze. Daarbij is de kwaliteit-prijsverhouding uitstekend, je hebt veel voor relatief weinig geld en de jaarlijkse kosten vallen mee. Alles wat je nodig hebt om je schip te bewaken is aanwezig, wat zeker in de winter erg belangrijk is. Maar ook in de zomer vind ik het handig dat ik het water in de bilge en ter plaatse van het gland kan controleren, je wil toch graag weten of je schip nog drijft’, zegt Gerard lachend. ‘Verder is het erg prettig dat ik mijn walspanning kan controleren en kan zien of de accu’s nog op peil zijn. Er draait zoveel apparatuur aan boord, zoals een koelkast bijvoorbeeld, dat het fijn is om melding te krijgen als er iets niet in orde is, zeker als je niet aan boord bent.’

Hij heeft een keer een alarmmelding gekregen, dat werkte goed. ‘Er is een keer alarm gekomen door een storing in de walaansluiting. Ik zag de accuspanning teruglopen en dacht, ik rij toch maar even langs. In de haven aangekomen bleek er inderdaad een defect te zijn aan de aansluiting.’ Al met al is Gerard erg tevreden over de werking, de prijs en het gebruikersgemak van YachtProtect. ‘Als je een beetje een boot hebt, dan moet je toch wel zo’n systeem aan boord hebben. Het kan zoveel ellende voorkomen op een eenvoudige manier.’

Ook John Rekkers, eigenaar van Jachthaven ’t Oude Maasje, ziet het systeem als een extra beveiliging. Eentje die voor eigenlijk alle vaartuigen geen overbodige luxe is. Bij de jachthaven worden veel schepen drooggezet voor onder andere keuringen, reparaties en onderhoud. ‘Er worden vaak verborgen problemen bij overboord afsluiters, standpijpen en achter betimmeringen gevonden. Deze problemen leiden vaak tot “geleidelijke lekkages”, totdat er te veel water in het schip staat en het daarom versneld gaat vervullen. Dit leidt vervolgens tot forse schade aan de betimmering en elektra of het schip zinkt zelfs volledig’, aldus John. Hij heeft het systeem van YachtProtect daarom ook op zijn eigen schepen geplaatst. ‘Het is gewoon een prettig gevoel dat je weet dat de belangrijkste zaken aan boord in orde zijn.’

BESTELLEN?

Ga voor meer informatie en persoonlijk advies naar de website van YachtProtect, of neem contact op met Jan Kooijman: jw.kooijman@techtronix.nl, of Erik Martens: e.martens@techtronix.nl.

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker