Reinigen van gasolie bunkers voor de beroepsvaart

Vervuilde gasolie of een vervuilde gasolie bunker is tegenwoordig een zeer groot probleem in de sectoren waar veel gebruik wordt gemaakt van dieselmotoren. Zowel in de pleziervaart als in de beroepsvaart. Het probleem is vaak verouderde diesel, maar het kan ook veroorzaakt worden door de invoering van de verplichte biodiesel. Biodiesel bevat minder zwavel, en er is plantaardige olie aan toegevoegd.

Ondanks dat biodiesel beter is voor het milieu, zorgt het er ook voor dat er meer vocht wordt vastgehouden als in de gewone dieselproducten en vocht in de tank is een grote veroorzaker van problemen. Zo is vocht een grote voedingsbodem voor de zogenoemde dieselbacterie. Bacteriegroei in de bunker zorgt voor een dikke laag slijmerige drab die vroeg of laat wordt opgezogen in het brandstofsysteem, met alle gevolgen van dien. Verstopte filters, verstopte leidingen, injectoren en uiteindelijk uitval. Over hoe je de risico’s op drab in de bunker kunt verkleinen lees je hier meer.

HOE LOS IK DIT OP?

De problemen die vervuilde bunkers met zich meebrengen kunnen heel vervelend zijn, denk aan:

  • Zeer hoge kosten door defecten aan de motor
  • Niet na kunnen komen van contractuele (lading) verplichtingen
  • Inkomstenderving doordat het schip stil komt te liggen

Bovendien leidt vervuilde gasolie  vaak ook tot slechtere verbranding, hogere emissie, minder efficiënt draaiende motoren en motorische problemen.

Kortom, dit wil je allemaal graag voorkomen! Het reinigen is een specialistische klus dus laat je gasolie bunker professioneel schoonmaken door een gespecialiseerd dieselreinigingsbedrijf. Zij filteren de gasolie en reinigen de bunkers inwendig. Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je verderop in dit artikel.

PERIODIEK ONDERHOUD

Naar schatting 70% van de gasolie bunkers heeft vervuiling. Periodiek je bunkers reinigen is dan ook van groot belang. Er wordt aangeraden om zeker elke 5 jaar de bunkers te laten reinigen. Vergeet hierbij ook de bunkers op het voorschip niet.

Dit zijn de eerste signalen dat onderhoud nodig is:

  • Terugzakken in toerental en/of vermogen
  • Verstopte brandstoffilters
  • Bruinzwarte afscheiding in tank, filters of motor
  • Defecte injectoren en/of brandstofpompen
  • Geen of slechte gasolietoevoer
  • Slecht/niet startende motoren
  • Troebele gasolie
  • Roestvorming (door salpeterzuurhoudende sludge)

HOE GAAT ZO’N REINIGING? 

Het reinigingsbedrijf hijst alle spullen aan boord. Daarna volgen de volgende stappen:

  • De inhoud van de bunkertank wordt uitgepompt, grof gefilterd en tijdelijk opgeslagen
  • Het mangatdeksel wordt geopend
  • De bunkertank wordt geventileerd en er wordt zuurstof ingebracht
  • Er volgt een O2 en LEL meting, uitgevoerd door een gecertificeerde mangatwacht
  • Hierna kan de bunkertank betreden worden door een gecertificeerde medewerker
  • De sludge wordt van de tankbodem weggezogen
  • De bunkertank wordt vervolgens uitgespoten
  • Vuil wordt van de wanden, het plafond en de bodem geschraapt en deze worden geschrobd
  • De bunkertank wordt weer leeggezogen (afval)
  • Onder druk wordt de bunkertank nagespoeld
  • De bunkertank wordt weer leeggezogen (afval)
  • De grof gefilterde gasolie wordt nu ultrafijn gefilterd
  • En vervolgens teruggepompt in de bunkertanks
  • Het mangatdeksel wordt weer gemonteerd. 

Het grote voordeel is dat in de meeste gevallen de brandstof hergebruikt kan worden met een minimaal verlies aan liters.

Het complete proces is ook te bekijken in deze film:

Wil je meer informatie? Kijk dan ook eens op de website van https://www.gasolietank-reiniging.nl/

Je risico's gratis in kaart

Welke risico’s loop je met je schip? En welke aanvullende verzekeringen zijn slim om erbij te nemen?
Vraag het onze experts! Wij geven je kosteloos deskundig advies, zodat je de beste stappen zet.

Marnix de Bakker
Marnix de Bakker
Preventie Manager