O nee, een schoot in de schroef!

Na een heerlijke dag zeilen start je voor het strijken van de zeilen de motor. Deze slaat, zoals je gewend bent, vlot aan. De zeilen gaan naar beneden en de motor wordt in het werk gezet. Tot je grote verbazing slaat de motor vrijwel gelijk af. Wat is er aan de hand?

Herstarten lukt, maar zodra de motor in het werk wordt gezet slaat deze opnieuw af. Ondertussen verdaag je snel richting lagerwal. Een snel gepresenteerd anker biedt in eerste instantie uitkomst. Bij controle blijkt dat er een schoot van de genua tijdens het strijken overboord is gevallen en in de schroef is geraakt.

SCHADE VOORKOMEN

Helaas wordt EOC jaarlijks vele malen geconfronteerd met dergelijke meldingen. Eigen schoten of landvasten raken vast in de schroef waardoor er geen voortstuwing meer is. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties waarbij regelmatig assistentie van een hulpverlener zoals de KNRM noodzakelijk is. Hoge kosten voor hulpverlening en schade aan je boot zijn het gevolg. Deze kosten zijn te voorkomen. Zo kunnen we met elkaar de schadelast beperken.

Wij adviseren je daarom, voordat je op de motor gaat varen, te controleren of er geen schoten en/of landvasten overboord hangen. Deze eenvoudige en snelle controle kan veel schade en een gevaarlijke situatie voorkomen!

Word lid van de Varende Vrienden van EOC-nieuwsbrief

De Varende Vrienden van EOC is een bron van informatie: vaartips, onderhoudstrucs en boeiende verhalen van medeschippers.
Via onze nieuwsbrief krijg je de beste artikelen maandelijks in je mailbox.
Gratis en toegespitst op jouw voorkeuren!

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker