Nieuwe regels voor koershoudassistenten (TGAIN) in Duitsland

Belangrijk nieuws voor iedereen die gebruikmaakt van automatische koershoudassistenten (TGAIN) en in Duitsland vaart: vanaf 1 november 2025 gelden daar strengere regels. Dit in reactie op verschillende ongevallen waar deze systemen bij betrokken waren, onder meer bij de sluizen van Iffezheim en Müden.

Het effect van nieuwe technologie is vaak lastig op voorhand in te schatten, zeker als daar nog geen wettelijk kader voor is. Trackpilots die als koershoudassistenten worden gezien, zorgen onbedoeld voor gedragsverandering bij schippers. Dit kan van invloed zijn op de veiligheid.

BELANGRIJKSTE VERPLICHTINGEN

Vanwege de hierboven genoemde incidenten heeft Duitsland voor de binnenwateren een nieuwe verordening ingevoerd (8. BinSchStrOAbweichV). Wij zetten de belangrijkste verplichtingen hieronder op een rij.

Een TGAIN mag in Duitsland alleen nog worden gebruikt als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • De TGAIN functioneert correct en is voorzien van actuele gegevens van het vaartuig of samenstel.
  • Alleen een persoon die is geïnstrueerd in het gebruik mag het systeem bedienen.
  • Tijdens gebruik:
    • De stuurhut moet altijd bemand zijn.
    • Het aandachtbewakingssysteem mag niet worden uitgeschakeld.
    • Het alarmsignaal moet hoorbaar blijven.
    • Iedere vijf minuten moet de aanwezigheid in de stuurhut worden bevestigd.
    • Na elke handmatige koerswijziging moet de werking van de TGAIN worden gecontroleerd.
  • Bij nadering van een sluis of scheepslift moet de TGAIN minstens vijf minuten vóór het invaren worden uitgeschakeld.
  • De TGAIN mag alleen worden gebruikt als de bedrijfsgegevens worden geregistreerd (door het systeem zelf of een extern apparaat).

Wie tijdelijk zelf koers en snelheid bepaalt, is verantwoordelijk voor naleving van bovenstaande regels.

VOOR WELKE VAARWEGEN GELDT DIT?

Alle Duitse binnenvaarwegen waarop de Binnenschifffahrtsstraßen-Ordnung (BinSchStrO) van toepassing is, zullen te maken krijgen met deze nieuwe regels. De enige uitzonderingen zijn:

  • Rijn
  • Moezel
  • Elbe in de haven van Hamburg
  • zeevaarwegen
  • Eder- en Diemelstuwmeren

INGANG EN DUUR

Deze verordening, die is gepubliceerd in het Bundesgesetzblatt en zoals vermeld op 1 november 2025 ingaat, geldt voor drie jaar. Hou daarom in de gaten wat vanaf 1 november 2028 de regels zullen zijn. Op CESNI-niveau wordt momenteel gewerkt aan EU-brede regels voor het gebruik van automatische koershoudassistenten. Tot die tijd gelden in Duitsland deze nationale bepalingen.

Lees hier de officiële statements van het Bundesverband des Deutsches Binnenschifffahrt e.V. in het Nederlands en Duits.

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker