Niet lek toch zinken

‘Schade afhandelen is als een project managen’

Dat doet zeer als de platbodem die je grotendeels zelf hebt opgebouwd en waar je altijd aan bent blijven vernieuwen een dag voor je vakantie half zinkt. Het overkwam Danker Rijk, eigenaar van de prachtige hoogaars de “Swarte Paerel”: ‘In 2016 heb ik nog een heel revisieplan gemaakt met als laatste punt een nieuw interieur dat er in 2019/2020 in is getimmerd. Vervolgens zie je je boot desolaat op de kant staan terwijl al je nieuwe spullen eruit gesloopt worden.’

Op het moment dat een incident gebeurt, is adequaat reageren van essentieel belang. Maar ook een goede begeleiding van de eigenaar in het schadeproces hoort erbij, vindt de heer Rijk. ‘De expert, de werf en de verzekering hebben altijd gezorgd voor een goede rolverdeling en een duidelijk stappenplan. Projectmanagement is onderdeel van mijn vakgebied, maar nu was ik zelf de gebeten hond. Ik vaar al 45 jaar zonder problemen. Het maakt je dan toch emotioneel, kan ik je verklappen en daardoor soms irreëel. Heel fijn dat er op dat moment iemand is die je op een charmante manier kan vertellen hoe het verder moet.’

Varende familiegeschiedenis

De familie van Rijk woont al generaties lang in Zeeland en het varen zit in de genen. Ze zijn werkzaam als vissers, zeelieden en boeren. Ook Rijk komt uit de maritieme sector en voer als kapitein op de grote vaart. ‘Ik kon eerder varen dan fietsen. Ik ben opgegroeid in de zak van Zuid-Beveland en dan was er maar één ding belangrijk als kind; zo snel mogelijk leren zwemmen, want ieder jaar verdronken er kinderen.

Op mijn zesde kreeg ik van mijn opa mijn eerste vlet en mocht ik kokkels gaan rapen op de platen. Dat zou nu niet meer mogen maar zo groeiden wij op, tussen de bootjes.’ Zijn vader, ook kapitein op de grote vaart, kocht in een café in Terneuzen van zijn kameraad die daar de werf Standfast had een Standfast 38 zeiljacht, tot grote woede van zijn moeder.

Het zeilen is dus van vader op zoon gegaan en zo kwam het dat na het varen met verschillende soorten zeiljachten in 1975 de werf Moed en Trouw gevonden werd in het Zeeuws-Vlaamse Walsoorden, die een casco van een platbodem type hoogaars kon bouwen. Na nog eens vijf à zes jaar afbouwen, waarbij ijzerwerk werd uitbesteed maar timmerwerk in eigen regie werd gedaan door Rijk en zijn vriend Sjaak, maakte de “Swarte Paerel” zijn eerste reis. Sindsdien is er veel gevaren, voor de lol maar ook veel in wedstrijden. En er wordt altijd gesleuteld aan het schip. Rijk: ‘Ik zorg er graag goed voor, die van mij komt uit een folder hoor! Ook al kost het een hoop tijd en geld, het is beter om ervan te genieten. Meenemen in de kist kan toch niet.’

Conform afspraken

Rijk is een tevreden man, gelukkig ook wat betreft de reparatie en afhandeling van de schade aan zijn “Swarte Paerel”. ‘De werf Delta Jacht in Colijnsplaat heeft zeer adequaat gereageerd, ze trokken direct de motor eruit waardoor de schade beperkt is gebleven. Ook de expert van Van der Avoirt was snel ter plaatse, heel belangrijk. De rollen waren vlot verdeeld en samen hebben we veel tijd besteed aan het op papier zetten van de scope van het werk. De expert heeft me daarbij goed bij de les gehouden en aan de hand van offertes de keus van de werf bepaald. De eigenaar van de gekozen werf heeft me ook ontzorgd wat de verzekering betreft. Die zei: ‘Maak je niet druk, EOC is een goeie, ik ga het regelen.’’ En zo geschiedde. Rijk: ‘De werf heeft alles gedeclareerd conform de offerte die goedgekeurd was en ik heb het eigen risico aan de werf betaald. Keurig netjes is op de laatste dag de laatste termijn door ECO betaald en kon de “Swarte Paerel” het water weer in. Volgens het boekje dus.’ 

Oorzaak onbekend

Hoe het nu kwam dat de keurig onderhouden platbodem gedeeltelijk kon zinken vorig jaar zomer, blijft gissen. Zeker is dat ze niet lek was. Rijk houdt er een onbestemd gevoel aan over. ‘We hebben de boot in de kraan gehangen en deels vol water gezet. Ze moest toch gespoeld worden door het zinken in zout water. In 24 uur is er geen druppel uitgekomen. Je zou denken: een lekke schroefas, of iets met de pakking, maar nee. Nou ja, alles was ook nieuw. Ik heb later de buitenboordafsluiter uit de machinekamer gehaald en professioneel laten persen. Die zat er nog maar twee jaar in, maar is toch twijfelachtig gebleken. Zeker weten zullen we het waarschijnlijk nooit. Helaas zijn er geen camerabeelden. Inmiddels heb ik er wel eentje gekocht, kan ik 24/7 op m’n telefoon meekijken. Toch wel handig.’ 

Blijf bij de les

Inmiddels vaart de “Swarte Paerel” weer door binnen- en buitenland, de zomer is optimaal benut. Rijk kijkt terug op het hele proces en heeft nog een paar tips voor zijn collega-schippers. ‘Het echte werk begint eigenlijk pas als de reparatie start. Als eigenaar moet je er dan iedere week zijn en kijken of er volgens de offerte gewerkt wordt. Wijk daar niet vanaf als dat niet nodig is. Doe wat afgesproken is, niet meer en niet minder. Doet er zich iets nieuws voor, bespreek het apart met de verzekering en expert, want dat voorkomt discussies over meer- en minderwerk. Niet iedereen is hier even goed in misschien. Durf dan ook hulp in te schakelen als je zelf niet in de gelegenheid bent om de reparatie te begeleiden of er iets zinnigs over te zeggen. Daarmee bespaar je een hoop geld en ergernis. Want een schade afhandelen is net projectmanagement: formuleer de stappen en blijf bij de les.’  

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker