Motoruitval maar bepaald niet stuurloos

Op de terugtocht van een zomerse zeilvakantie langs de Waddeneilanden valt plots de motor uit aan boord van zeiljacht “Skir”. Bouwien ten Bokum (46) en haar drie kinderen bevinden zich op het spannendste zuidelijke puntje van de geulendriehoek bij eiland Texel nabij Oudeschild met ruim 20 knopen wind pal tegen (kracht 5), flinke stroom en golfslag. Bouwien: ‘Ik ben omgedraaid, heb de fok genua gehesen zodat ik verder kon en heb de kinderen gerustgesteld. Met deze wind en stroom was veilig ankeren of droogvallen op het Wad geen optie.’ Later belt ze met Marijke Dorgelo bij EOC om haar verzekering in te schakelen maar ook om haar verhaal te doen. Marijke: ‘Haar stem zit nog in mijn geheugen, ik had duidelijk een ervaren zeilster aan de lijn die weet waar ze mee bezig is.’ Een spannend verhaal maar – spoiler alert – met goede afloop!

BLUT

Kampen is de thuishaven van de Skir. Een naam die bedacht is door zoon Willem (14). ‘Dat is straattaal voor blut, want hij vond het een hele prijzige aankoop. Daar heeft hij gelijk in!’ vertelt Bouwien lachend. Samen met ook dochter Pien (12) en zoon Aleid (9) waren ze de hete zomer van 2019 ontvlucht door het water op te zoeken en binnendoor naar Lauwersoog te varen om vanaf daar te gaan eilandhoppen. Bouwien: ‘Met een stevige oostenwind van Schiermonnikoog naar Ameland, Terschelling en Vlieland. Toen draaide de wind en we wilden ook nog langs Texel, dus dan maar op de motor. Maar ineens ‘kaboenk’, motor uit.’ Een paar dagen later kan Marijke op kantoor bij EOC reconstrueren wat er aan de hand was. ‘Bouwien heeft tweemaal geprobeerd de motor te herstarten, maar na een ‘pok-geluid’ viel alles weer stil. Achteraf bleek dat er een touw in de schroef is gekomen, pech. Gelukkig heeft Bouwien heel adequaat gehandeld. Soms worden we direct gebeld, ook al is dit niet verplicht en kunnen we helpen met het inschakelen van de hulpdiensten. Dat was nu niet nodig, Bouwien is heel rustig gebleven ook al was ze natuurlijk wel geschrokken.’

OPTATER  

‘Voor paniek is geen ruimte op zo’n moment’, verklaart Bouwien. ‘Ik dacht eerst nog dat het de keerkoppeling was, maar al snel bleek dat de motor echt niet meer zou gaan werken. Ik kan vrij veel zonder motor, ik ben al vaker op zeil een haven binnengevaren maar dit was anders. Ik bereid mijn reis traditioneel voor en reken graag zelf de route door met stroom en tij in plaats van alleen af te gaan op de geadviseerde vertrektijden van de havenmeesters. Ik wist dat ik nog ongeveer een half uurtje kon terugzeilen voordat ik richting een plaat zou geraken. We voeren op het breedste deel van het Wad met flinke golfslag. Er was geen luw plekje om te ankeren of droog te vallen. De bonkende golven zouden nog meer schade veroorzaken. Toen heb ik verkeerspost Brandaris opgeroepen. Ik was bang dat mijn verzekering de sleep niet zou vergoeden, dus dat heb ik toch nog even gevraagd voordat ik het touw aannam. Niet dat ik anders geweigerd had eigenlijk, ik had gewoon hulp nodig.’ Marijke: ‘Natuurlijk vergoeden we dat. Sleep- en bergbedrijf Noordgat heeft de Skir helemaal teruggesleept naar Terschelling. Met een duiker is daar het touw uit de schroef gehaald. Een dag later is Bouwien met de kinderen zelf op de motor naar Kampen gevaren. De reparateur daar constateerde uiteindelijk dat de schroef zo’n optater heeft gehad, dat de motor was verschoven en dus ook alles uit het lood. Een flinke reparatie. Omdat de eerste offerte die Bouwien ontving aan de hoge kant was, hebben we in overleg nog een tweede reparateur gevraagd. Na interne bespreking was deze akkoord en ook Bouwien had er vertrouwen in.’ Bouwien: ‘EOC had al eerder gewerkt met deze reparateur en hij heeft echt fantastisch werk geleverd.’ 

GEEN BEREIK  

Inmiddels is de nota binnen, de definitieve afrekeningen gelijk afgehandeld en het dossier gesloten. Marijke: ‘Verzekeren is ons werk, maar het gaat toch in de eerste plaats om de mensen. Ik ben ook altijd wel nieuwsgierig naar de persoon achter de stem.’ Bouwien: ‘Ik moet eerlijk zeggen dat EOC fantastisch was. Ze stelden me gerust, informeerden me over mijn mogelijkheden en dachten mee. Het ging niet alleen over vergoeden van de schade, ze zijn echt naast me gaan staan. Ik waardeer het in mij gestelde vertrouwen, dat heb ik niet eerder meegemaakt bij een andere verzekeraar. Ik heb nog wel hardop gedacht: had ik niet direct EOC moeten bellen toen de motor uitviel? Mijn zoon Willem moest toen heel hard lachen, ‘Mam we hadden niet eens bereik!’’ Gelukkig hebben ze het allemaal prima overleefd en ligt de Skir klaar voor het volgende avontuur. 

Bereken nu je premie

Ontdek binnen vijf minuten wat je premie is en sluit vandaag nog een verzekering af.
Onze belofte: bij EOC krijg je optimale dekking tegen een scherpe prijs.
Dan vaar je met een gerust hart weer verder.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker