PK WATERBOUW IS NIET BANG VOOR VERDUURZAMING EN PROBEERT VAN ALLES UIT
Elektrisch, waterstof of zelfs bio-rioolgas: als het duurzaam vaart, dan staat PK Waterbouw ervoor open. ‘Wij zijn eigenwijs en willen zelf het wiel uitvinden. We proberen van alles uit op het gebied van emissieloos varen, want dat is nou eenmaal de toekomst’, vertelt eigenaar André Krijger vanuit het kantoor van het familiebedrijf in de Amsterdamse haven. Hij is bijzonder trots op de nieuwe zelfvarende ruimschuiten en duwboten die op accupacks in combinatie met een waterstof range extender varen.
PK Waterbouw is gespecialiseerd in binnenstedelijke waterbouwprojecten, zoals het restaureren van de eeuwenoude kademuren aan de Amsterdamse grachten. De vloot bestaat uit meer dan 140 vaartuigen, waarvan de meeste emissievrij varen. Het is een bedrijf met humor, de PK staat voor ‘Peppi en Kokki’ en de boten hebben namen als “Kanarie” (want geel) en “Pinokkio” (scheepje heeft kraan met een hele lange giek). Afgelopen maand is er weer een nieuw paradepaardje van de band gerold. In samenwerking met een machinebouwer, constructiebedrijf en scheepswerf is een emmisievrij drijvend werktuig ontwikkeld om prefab kademuren van 24 ton te vervoeren en te plaatsen. Krijger: ‘Gekscherend is dit vaartuig “Krachtpatser” gedoopt. Wij hebben gewoon veel humor in ons bedrijf, we werken hard, maar houden ook van een lolletje.’
AMSTERDAMSE RUIMSCHUIT: ELEKTRISCHE, ZELFVARENDE BAK
Het bedrijf vervoert ook bouwmateriaal, afval en andere goederen over water in de stad. Dat is nogal een uitdaging met alle lage bruggetjes en smalle grachtjes. Toen Waternet van een groot aantal onderlossers, oftewel niet-gemotoriseerde schuiten om slib te vervoeren, af wilde, zag Krijger zijn kans schoon. Hij kocht dertien bakken op die waren afgeschreven en onder andere vanwege de afmetingen niet op de grachten pasten. ‘We hebben ze ingekort, versmald én we hebben onderin tussen de vloer en het vlak een lading beton gestort. Op die manier liggen ze lager, waardoor we meer volume kunnen vervoeren en ze onder de bruggetjes van Amsterdam door kunnen varen. We noemen ze ‘De Nieuwe Amsterdamse Ruimschuit’.’
Bijzonder innovatief is het systeem dat PK Waterbouw ontwikkelde om de bakken zelfvarend te maken. Krijger: ‘We hebben onderin spudkokers geïnstalleerd met een eigen thruster erin. Zo kunnen ze zelfstandig varen. In de grachten mag je maar zeven kilometer per uur varen, dus ze hoeven niet al te snel.’ De aandrijving wordt gevoed door een wisselbare, elektrische accupack die aan en van boord wordt gehesen. Deze powerpacks met accu’s kunnen opgeladen worden aan de wal, maar ook door een zogeheten range extender die op waterstof loopt. Het handige hieraan is dat het schip steeds nieuwe accupakketten aan boord kan hijsen die al opgeladen zijn, je hoeft dus niet met je schip aan een laadpaal te kleven. Krijger: ‘In onze eigen haven zorgen we dat de accupakketten worden opgeladen, die hebben genoeg range om een dag te varen in Amsterdam.’
‘Duurzaam varen is niet alleen beter voor het milieu, het brengt ook rust in de stad’
OP EEN ACCU DOOR DE STAD
De zelfvarende ruimschuiten worden per vier vanuit de haven geduwd naar de stad. De nieuwste duwboten “Makita” en “Hitachi” zijn als geintje vernoemd naar de bekende gereedschapsmerken. Bijzonder is dat ze volledig elektrisch varen, de stroom wordt al dan niet opgewekt met waterstof. Een mogelijke nieuwe stap is dat de boten gaan varen op biogas. Krijger: ‘Biogas is misschien wel de schoonste brandstof die je op dit moment zou kunnen gebruiken. Het gas komt vrij bij de waterzuiveringsinstallaties van de stad en wordt nu afgefakkeld. Wij denken dat het gas ook opgevangen kan worden, samengeperst en dan als biobrandstof voor een aangepaste verbrandingsmotor kan dienen. Wij kijken op dit moment hoe we hier iets mee kunnen gaan doen. Elektrisch varen zou goedkoper moeten zijn dan varen op diesel, met de huidige prijzen is het jammer genoeg duurder. Biogas is daarentegen eigenlijk een afvalproduct en dus vrij goedkoop. Het is gewoon een slimme manier om goedkoper én nog schoner te varen.’
BRANDSTOF UIT HET RIOOL
De Amsterdamse ondernemer wil meer met biogas dan alleen erop varen. Krijger: ‘Bij een waterzuiveringsinstallatie in de haven van Amsterdam proberen we samen met Powercrumbs en het havenbedrijf een biogasopslagcentrale te realiseren. Hier wordt al het water gezuiverd dat uit spoelbakken en toiletten komt gespoeld. Het slib dat overblijft, wordt vergist. Hierbij wordt biogas geproduceerd. Het opgewaardeerde biogas, biomethaan of hernieuwbaar aardgas, is een goed alternatief voor vele brandstoffen.’ Het biogas wil PK Waterbouw inzetten om schone stroom te realiseren. Krijger: ‘Het enorme overschot aan biogas wordt nu nog onnodig afgefakkeld, hoe mooi zou het zijn als we dit kunnen omzetten naar stroom om de stad Amsterdam te kunnen bedienen.’
Amsterdam heeft zeer groene ambities, als het aan Krijger ligt wordt beroepsmatig emissievrij varen zo snel mogelijk verplicht in heel Amsterdam. ‘We gaan pas echt met z’n allen innoveren en schoon varen, als het moet. Nu is er te veel vrijblijvendheid. Dat is jammer, want duurzaam varen is niet alleen beter voor het milieu, het brengt ook rust in de stad. Wij zijn met ons bedrijf niet bang voor vernieuwing en de toekomst, maar zien kansen. Hopelijk zien meer politici en bedrijven dat, zodat we met z’n allen snel kunnen overstappen op betaalbaar groen varen. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter.’