Meer ankeren, minder kosten

Wie ankert er nog in de beroepsvaart? Nu de spudpalen het steeds meer overnemen, lijken ankers wel scheepsversierselen uit vroeger tijden. Onder het mom van ‘zonder is ook zo kaal’ hangen ze er nog en wie weet schrikken ze ook de pleziervaart af om in de dode hoek te varen. Maar verder? We kunnen ze ook met het oud ijzer meegeven, dan brengen ze nog wat op.

Laat het anker toch nog maar even in zijn kluis. Als de nood aan de man is, dan ben je maar wát blij als hij er nog hangt en functioneert. Want afstoppen, dat gaat vrij beroerd op spudpalen – al zul je niet de eerste zijn die het probeert en de paal krom vaart. Het is niet voor niets dat de wetgever goed werkende ankers verplicht stelt en wij er dus bij een inspectie naar kijken. Maar juist omdat ze nog maar weinig worden gebruikt, zien we steeds vaker problemen.

BAK ELLENDE

Wat we zoal tegenkomen? Vaker dan ons lief is zien we ellende in de voor- of achterpiek, met aan elkaar geroeste kettingen en roestvorming op de schotten. Dan moet de bonk ketting eruit gehesen worden op de werf, om hem helemaal uit te leggen op het terrein en te ontroesten, reinigen en conserveren. Of we zien roestig, verkleefd staaldraad, dan moet de draad worden vervangen. Bij corrosie van de kettingbak is er ook werk aan de winkel: bikken, schoonmaken en conserveren. Met een beetje geluk zijn de schotdikten en de schalmdiameters nog voldoende, maar als we moeten afkeuren dan lopen de kosten verder op.

ALLES GESMEERD?

Zonder een werkende lier is een anker vrij nutteloos, dus kijken we bij een inspectie ook naar de lieren. Bij twijfels vragen we om een demonstratie: laat maar eens zien dat hij werkt. Ankerlieren waarmee ook wordt aangemeerd zijn meestal gangbaar, maar de werking van de andere lieren laat weleens te wensen over. Vooral bij de achterankerlier loopt het niet altijd gesmeerd, terwijl je in geval van nood nou net dit anker wil laten vallen. Soms is doorsmeren met vet voldoende, maar als de lier lang is genegeerd en goed vastzit, dan moet je er mogelijk een monteur bijhalen. Weer een factuur. Zonde, want die kosten kun je eenvoudig voorkomen.

RUST ROEST

Rust roest, dus als ik één tip mag geven: anker regelmatig. Dat hoeft niet per se voor het ‘eggie’, maar laat met enige regelmaat je ankers zakken zodat vuil en roest wegspoelen en de boel gangbaar blijft. Test dan meteen ook de werking van alle ankerlieren, voor én achter. De kettingen conserveren is ook geen gek idee, informeer bij het bunkerstation naar milieuvriendelijk spul om ze mee in te vetten. Controleer tot slot de borging van de ankerketting in de kettingbak, want niets is vervelender dan ongepland het anker verspelen.

Jacky Verhoeven, expert

Vraag een offerte aan

Meteen helderheid over de kosten? Dat is met een klik op de knop geregeld.
Vul je gegevens en de gewenste dekking in, dan sturen onze experts je vrijblijvend een offerte toe.

Astrid Boogert
Astrid Boogert
Marketing medewerker