Wie zaken doet of een schip heeft, krijgt te maken met algemene voorwaarden. In de binnenvaart zijn dat vaak de Metaalunievoorwaarden, want veel werven en leveranciers hanteren deze. In die voorwaarden is aansprakelijkheid voor gevolgschade uitgesloten, waardoor het verhalen van eventuele bedrijfsschade heel lastig wordt. Hoe zit dit precies en wat kun je doen om zo sterk mogelijk te staan?
Een bekend voorbeeld is een werfbeurt of reparatie die uitloopt: de geplande enkele week wordt ineens twéé weken. De eigenaar loopt hierdoor omzet mis, dus lijdt bedrijfsschade. De werf heeft de aansprakelijkheid daarvoor meestal uitgesloten in de algemene voorwaarden – zoals in die van de Metaalunie – en zal zich bij een geschil hierop beroepen. Naar de concurrent stappen heeft weinig zin, die hanteert dezelfde condities.
DAAROM EEN DRIETAL TIPS
- Controleer of de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard
De werf moet de voorwaarden vooraf overhandigenof ernaar verwijzen (naar de website bijvoorbeeld). Bestaande klanten worden geacht ze te kennen, op hen zijn ze automatisch van toepassing. - Maak goede afspraken van tevoren
Met goede afspraken is de kans kleiner dat er schade optreedt. Spreek bijvoorbeeld duidelijk af wie brandwacht is en zet dit op papier. Gebruik onze Checklist werfbezoek. - Blijf in gesprek
Een goed bedrijf wil tevreden klanten, waardoor soms toch enige compensatie voor gevolgschade mogelijk is. Dat lukt alleen in goede sfeer en in onderling overleg.
VRAGEN
Doet een leverancier een beroep op de algemene voorwaarden, maar vraag je jezelf af of dit klopt? Neem dan contact op met onze schadeafdeling.